- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flybe Nordic indleder blodigt slagsmål om Stockholm-rute

Det britisk-finske luftfartsselskab Flybe Nordic vil fra 23. januar etablere tre daglige flyvninger mellem København og Stockholm-Bromma. Cimber Sterling og Skyways er på vej med et tilsvarende antal, mens SAS og Norwegian tilsammen udbyder op til 20 hverdagsafgange på København-Arlanda ruten.

Kampen om det regionale luftfartsmarked i Norden spidser til. Det svenske luftfartsselskab Skyways har længe haft planer om at etablere sig på ruten mellem København og Stockholm-Bromma i samarbejde med søsterselskabet Cimber Sterling.

Men nu vil det britisk-finske Flybe Nordic overhale indenom, når selskabet den 23. januar 2012åbner med18 ugentlige afgange mellem København og Stockholm-Bromma.

Der flyves med en ATR 72 med 68 sæder. Mandag-fredag flyves der tre gange dagligt i hver retning. Lørdag bliver der et enkelt fly i hver retning og på søndage vil der være to afgange på ruten. Fartplanen er følgende:

København– Stockholm Bromma
BE 5648 09:05 CPHBMA 10:40 Days 12345 . .
BE 5648 11:45 CPHBMA 13:15 Days . . . . . 6 .
BE 5652 14:20 CPHBMA 15:50 Days 12345 .7
BE 5656 18:50 CPHBMA 20:20 Days 12345 .7

Stockholm Bromma – København
BE 5647 07:00 BMACPH 08:35 Days 12345 . .
BE 5647 09:40 BMACPH 11:15 Days . . . . . 6 .
BE 5651 12:15 BMACPH 13:50 Days 12345 .7
BE 5655 16:45 BMACPH 18:20 Days 12345 .7

Flybe Nordic blev etableret den 1. august i et samarbejde mellem Finnair og britiske Flybe,da selskabernei fællesskab overtog Finncomm Airlines. Finnair ejer 40 % af selskabet, mens Flybe har de resterende 60 % af aktierne og den operative drift af selskabet.

“Vi forbinder København med Bromma og kan derfor tilbyde den hurtigste forbindelse mellem København og forretningsdistriktet i Stockholm. Vi taler om rejsetider, der i gennemsnit vil kunne reduceres med mere end en time ved at vælge Bromma frem for Arlanda,“ siger Mike rutter, administrerende direktør i Flybe Europa til Dagbladet Børsen.

Op imod 200 ugentlige afgange

Mansvell-selskaberne Cimber Sterling og Skywayshar angiveligtplaner om at etablereop til 50 ugentlige afgange påruten fra København til Brommafra slutningen af marts måned, hvilketvil komme til at udløseet blodigt slagsmål om herredømmet i passagertrafikken mellem København og Stockholm.

Men det handler ikke alene om kampen mellem Flybe Nordic og Mansvell-selskaberne Cimber Sterling og Skyways. Det handler også om en kamp mod især SAS, men også Norwegian, der trafikerer ruten mellem København og Stockholm-Arlanda.

SAS har i vintertrafikprogrammet 72 ugentlige rotationer på København-Arlanda ruten, mens Norwegian tilbyder 24 ugentlige frekvenser. Dermed har de to selskaber tilsammenop til 20 hverdagsafgange på ruten. Norwegian har primært point-to-point passagerer, mens SAS stadig har en række transferpassagerer til de ruter ud af København, hvorfra der ikke er direkte forbindelse fra Stockholm.

Sammen med de forventede satsninger fra Flybe Nordic og Mansvell-selskaberne, vil der kunne forventes op imod150 ugentlige afgange mellem København og Stockholm.

Ikke plads til fire operatører

Der er såledeslagt op til en blodig priskrig mellem duellanterne, hvor mindst et af de fire selskaber vurderes at ville være være tvunget til at trække sigindenfor 12 til 18 måneder.Der vilganske enkeltikke være et marked for fire operatører og op imod 150 ugentlige afgange i passagerflytrafikken mellem København og Stockholm.

SAS er veletableret på ruten med hyppige frekvenser og en god andel af transfertrafik på ruten mellem København og Arlanda. Det gør selskabet mere robust i konkurrencen, men vil kunne se frem til at blive kraftigt presset på billetpriserne. Faktorer som punktlighed, regularitet og et effektivt bonusprogram skal bruges til at modstå konkurrencepresset.

Norwegian vil stadig kunne fastholde sin plads i markedet med fire hverdagsafgange, der primært sigter på point-to-point passagerer i et ligeligt mix mellem forretningsrejsende og fritidsrejsende.

Flybe Nordic vil især kunne drage fordel af den “first mover“ fordel, der vil være opnåelig, hvis det lykkes at etablere sig, førend Skyways og Cimber Sterling kommer ind på ruten.

“En af grundene til, at vi valgte at udvide i Norden og Baltikum er, at de fleste spillere på det store marked enten var relativt små eller i store økonomiske vanskeligheder. Vores job er naturligvis at udføre vores strategi på en succesfuld måde. Det betyder, at vi forventer at vokse, og det bliver på andres bekostning,“ vurderer Mike Rutter overfor Dagbladet Børsen.

Hos Cimber Sterling har selskabet kun en kortfattet kommentar til Flybe-udspillet. “Vi kan bekræfte, at vi har søgt slottider på ruten fra København til Stockholm-Bromma, fordi vi finder den interessant. Det gør vi stadig,“ siger pressechef Signe Thorup til CHECK-IN.dk.

Læs også:

SAS får uventet konkurrence på København-Stockholm