- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyselskab vil have Terminal 1 i CPH genåbnet

Genåbn sikkerhedskontrollen i CPH's Terminal 1 for indenrigs- og charterrejsende, lyder opfordringen fra stort dansk flyselskab.

På et møde i dag mellem Trafikstyrelsen og Københavns Lufthavn skal lufthavnen redegøre for hvad man vil gøre for at sikre kort ventetid i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn og især forbedre forholdene for pendlere og andre indenrigsrejsende.

Inden parterne sætter sig til rette ved mødebordet kommer det danske flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia nu med et forslag til hvordan forholdene kan blive forbedret markant. Forslaget er ganske enkelt at genåbne den sikkerhedskontrol i Terminal 1, som blev lukket ned i marts sidste år, da indenrigstrafikken blev flyttet fra Terminal 1 over til udenrigstrafikken i Terminal 2 og Terminal 3. Lukningen betød, at de indenrigsrejsende nu skal stå i kø sammen med de udenrigsrejsende i den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3.

Som CHECK-IN.dk kunne beskrive i sidste uge, så er Terminal 1 i dag mennesketom og gates’ene A24-A34 står stort set ubrugte hen, mens der er stort pres på kapaciteten i den øvrige del af lufthavnen. En stor passagervækst drevet af blandt andet flere lavprisselskabers entré i CPH, andre selskabers oprettelse af mange nye ruter og indsættelse af større fly har sat check-in områderne, den centrale sikkerhedskontrol samt airside-terminalerne under stort pres. Det har blandt andet ført til meget lange køer til sikkerhedskontrollen.

Afslappet start
Thomas Cook Airlines Scandinavia flyver charterflyvninger for søsterselskabet Spies. Flyselskabet ønsker, at Spies-gæsterne får så god en start på deres ferie som muligt. Og lang ventetid foran sikkerhedskontrollen giver ofte stress og ikke den bedste start på ferie.

”Vores gæster skal helst have en afslappet start og ikke skulle stresse til deres bedste uger på året. For dem er det vigtigere med en velfungerende lufthavn – de tager ikke i lufthavnen for at købe en Hugo Boss habit eller radioudstyr som en B&O højttaler,” siger kommunikationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines Scandinavia til CHECK-IN.dk.

Derfor ser flyselskabet gerne, at chartergæsterne sammen med de indenrigsrejsende kan benytte sikkerhedskontrollen i Terminal 1, som har tre spor og ligger ganske få meter fra gates’ene A29-A34 i et område uden de mange butikker og serveringssteder, som man finder i den øvrige del af lufthavnen.

Trist oplevelse
Nogle chartergæster kommer ind til CPH med tilslutningsfly fra provinsen. Men langt hovedparten er point-to-point rejsende, som ikke skifter fly og derfor ikke har gavn af den korte transfertid, som der er, hvis flyene er parkeret side om side med andre fly i Terminal 2 og Terminal 3.

Ifølge Thomas Cook Airlines Scandinavia, så er den centrale sikkerhedskontrol blevet en flaskehals, som ikke blot giver Københavns Lufthavn et dårligt image.

”Køer er også en trist oplevelse for udenlandske turister, der som en sidste oplevelse af København vil huske de lange og stressende køer,” pointerer Torben Andersen.

Flere hænder i sikkerhedskontrollen
I Københavns Lufthavn ønsker man ikke at forholde sig til forslaget om at genåbne Terminal 1. Til gengæld vil lufthavnen gerne fortælle om den plan man har sat i værk for at forbedre forholdene i den centrale sikkerhedskontrol.

”En del af planen er at sørge for flere hænder i sikkerhedskontrollen, og det indebærer blandt andet at vi ansætter flere medarbejdere her og nu, ligesom vi er i gang med at rekruttere 80 nye medarbejdere. Endelig er vi gang med at bygge en helt ny sikkerhedskontrol, der står færdig næste år,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, til CHECK-IN.dk med henvisning til den udvidelse af den eksisterende sikkerhedskontrol, som lufthavnen er i gang med.

For at imødekomme især de hyppigt rejsende indenrigspendleres ønske om forudsigelighed og hurtig rejse gennem lufthavnen har lufthavnen desuden sat gang i arbejdet med at oprette et særligt ”indenrigsspor” i den centrale sikkerhedskontrol.

 

 

Relaterede artikler:

På stille tur tilbage til fortiden

Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt

CPH investerer mindre end europæisk konkurrent

Opmanding af CPH-kontrol lader vente på sig

SAS: CPH ved at blive lavpris-knudepunkt

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol

CPH retter op på fejlagtige tidsmålinger