- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Flyselskaber i ny offensiv mod EU261-forordning

EU's regler for passagerrettigheder har forværret krisen, siger en række flyselskaber, som mener tiden endnu er inde til et endeligt opgør med dem. EU er ikke med på idéen.

En række europæiske flyselskaber vil i kølvandet på COVID-19-pandemien endnu engang prøve at få ændret reglerne i den forhadte EU261/2004-passagerforordning, der blandt andet regulerer forhold omkring kompensation til passagerer, der oplever forsinkelser eller aflysninger af deres fly. Det skriver Reuters.com.

Airlines for Europe (A4E), der repræsenterer mange af Europas største flyselskaber, siger, at EU261/2004-forordningen har forværret krisen alvorligt for mange selskaber.

Blandt de 16 medlemmer i A4E, der repræsenterer 70 procent af den europæiske passagertrafik, er blandt andet Icelandair, Finnair, Lufthansa, Air France-KLM, Norwegian, Ryanair og easyJet.

Skal være mere afbalanceret
”Vi leder efter en mere afbalanceret tilgang til forbrugerbeskyttelse,” siger Ben Smith, der er koncernchef i Air France-KLM og tilføjer, at EU’s regler om passagerrettigheder er “nogle af ​​de mest sanktionerende” i verden.

EU-reglerne giver blandt andet flypassagerer ret til kompensation ved flyforsinkelser på over tre timer og ved flyaflysning med mindre end to ugers varsel.

I de senere år har flere og flere passagerer fået øjnene op for, at der er penge at hente i erstatninger, hvis deres flyrejse er forsinket. Og det har været en dyr fornøjelse for mange flyselskaber.

EU siger nej
Trods appellen fra flyselskaberne er Europa-Kommissionen ikke klar til at overveje en svækkelse af passagerrettighederne.

“Vi har altid forsøgt at finde den rette balance mellem forbrugerbeskyttelse og beskyttelsen af ​​turist- og transportbranchen,” siger en EU-embedsmand.

“Den forbedrede beskyttelse af passagerrettigheder er afgørende for at sikre den nødvendige tillid til transportsektoren,” siger han videre.

Kamp mod afgifter
Flyselskaberne vil også kæmpe imod den forhøjelse af gebyrerne til lufttrafikkontrol, som EU’s regeringer vedtog i sidste måned for at kompensere for de tab, kontrollen har lidt under coronakrisen.

”Vi vil have denne stigning for retten,” siger easyJet-koncernchefen Johan Lundgren, der er formand for A4E.

”Det er utroligt, at disse monopoler får lov at sende en regning på fire milliarder euro videre til flyselskaberne og til vores kunder,” siger han.

 

Relaterede artikler: 

Transportminister: Støtter nye EU261-forhandlinger

Kroatisk EU-formandskab vil ændre EU261-regler

“EU261 har potentiale til at slå flyselskaber ihjel”