- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyselskaber overhører sikkerhedsanbefalinger

Efter den dramatiske British Airways-nødlanding i maj måned anbefalede den britiske havarikommission, at alle flyselskaber skulle sikre, at motorkapperne er forsvarligt lukkede på flyene i A320-serien. Et nyt uheld skete alligevel med et easyJet-fly i denne uge.

Fredag den 24. maj var et Airbus A319-100 fly på vej fra London Heathrow-lufthavnen med kurs mod Oslo. Men kort inde i flyvningen måtte flyet med de 75 passagerer og fem besætningsmedlemmer vende om med motorproblemer.

Under opstigningen havde man hørt et højt brag fra den venstre motor, og det blev efterfølgende konstateret, at motorkapperne manglede. Piloterne valgte at afbryde opstigningen i en højde på 1.800 meter og gjorde flyet klar til at returnere til Heathrow. Herefter hørtes et nyt brag, der denne gang kom fra højre motor, som tilsyneladende også var uden motorkapper og samtidig trak en stribe af røg efter sig. Flyet landede efterfølgende i Heathrow uden yderligere dramatik, mens passagererne blev evakueret via redningsslisker.

Den britiske havarikommission, Air Accident Inviestigation Board (AAIB), gik efterfølgende ind i sagen og kunne sidenhen konkludere, at hændelsen skyldes, at motorkapperne ikke var blevet forsvarligt lukket som følge af en mekanikerfejl. Herefter anbefalede AAIB i en såkaldt “Safety Recommendation“, at alle flyselskaber med fly i A320-serien sikrer, at mekanikere såvel som piloterne manuelt inspicerer, at motorkapperne er forsvarligt lukket inden flyvningen. Det vil indebære, at man skal om på siden af motoren og herefter ned på knæ for visuelt at sikre sig, at motorkapperne er forsvarligt lukkede med fire låseanordninger.

Der har der tilsyneladende været mange tilfælde, hvor motorkapperne ikke har været lukkede. I juli måned sidste år kunne Airbus i det interne Safety First-magasin offentliggøre artiklen “Preventing Fan Cowl Door Loss“, der afslørede, at motorkapper er faldet af ikke færre end 32 gange, og at “denne type skade udgør en stor fare.“

Nyt tilfælde
Blot 10 uger efter British Airways-hændelsen er endnu et tilfælde dukket op. Det skete mandag den 12. august, da motorkapperne på venstre motor af et Airbus A320-200 fly fra easyJet havde åbnet sig og revet sig løs under opstigningen fra Milano Malpensa-lufthavnen.Flyet skulle have været til Lissabon med samlet 174 passagerer og besætningsmedlemmer, der fra flyets vinduer var vidne til den dramatiske hændelse.

Den italienske havarikommission ANSV er nu gået ind i sagen og karakteriserer hændelsen som alvorlig, idet de afrevne motorkapper samtidig beskadigede dele af flyets skrog samt haleroret.

Noget tyder således på, at nogle flyselskaber stadig overhører advarslerne og ikke har sikret, at den anbefalede visuelle inspektion bliver gennemført inden hver flyvning.