- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyskat kan slå lufthavne ihjel

Syv lufthavne er i fare for at måtte lukke som følge af den kommende svenske flyskat. Det fastslår ny rapport.

Det kan koste syv regionale lufthavne i Sverige livet, at den svenske regering fra 1. januar næste år indfører en flyskat. Det er konklusionen i en ny rapport med den dramatiske titel ”Flypladsdøden”, som Stockholms Handelskammer har fået udarbejdet.

Rapporten peger således på, at flyskatten ikke kun vil ramme flyselskaberne. Den vil også ramme adskillige regionale lufthavne lige i solar plexus, da en meget stor andel af deres passagertrafik er indenrigstrafik. Og netop den svenske indenrigstrafik forventes at blive hårdt ramt, da den så at sige rammes i begge ender idet, at der skal betales skat for hver passager, der letter fra en svensk lufthavn. Så hvor flyselskaberne kun skal betale skat per udenrigspassager man flyver ud af Sverige og ikke dem, man har med tilbage til Sverige, så skal der betales for indenrigspassagererne hver gang.

Ejet af lokale kommuner
Rapporten udpeger Jönköping, Karlstad, Kristianstad, Trollhättan, Växjo, Örnsköldsvik og Kramfors som værende i farezonen. I Jönköping og Kramfors står indenrigstrafikken for 100 procent af passagergrundlaget, men det i Kristianstad er 98 procent og i Örnsköldsvik er 96 procent.

De øvrige lufthavne har et begrænset omfang af charter- og udenrigstrafik, som giver et lidt bredere passagergrundlag.

Sammenslutningen af regionale lufthavne i Sverige peger desuden på, at det ikke kun er lufthavne med stor andel af indenrigstrafik, der bliver hårdt ramt. Det samme gør de regionale lufthavne, som næsten udelukkende har udenrigstrafik. For mens der efter planen skal betales 80 svenske kroner per indenrigsrejsende, så vil udenrigsrejser blive pålagt en skat på 280 svenske kroner. Det vil man kunne mærke i Stockholm Skavsta, Örebro og Västerås.

Fælles for de 10 lufthavne er, at de er ejet af de lokale kommuner, hvorimod de 10 største svenske lufthavne er ejet af det statsejede selskab Swedavia.

Skabe en ond spiral
Handelskammeret frygter, at flyskatten vil skabe en ond spiral. Den forventede passagernedgang på seks procent vil få flyselskaberne til at mindske antallet af ruter og frekvenser. Det vil give en dårligere betjening af de regionale lufthavne og de regioner hvor de ligger. Til gengæld vil de kommunale og regionale ejere opleve, at lufthavnene vil give underskud og får brug for flere kommunale støttekroner. Men det kan være svært at få igennem, når passagertrafikken er faldende. Både lokalpolitisk og overfor EU-Kommissionen, der ikke er begejstret for offentlig støtte til lufthavne.

Tilhængere af flyskatten vil nok mene, at Stockholms Handelskammer sammen med de mange andre kritikere af flyskatten, maler et urealistisk skræmmebillede. I modstanderlejren peger man dog på erfaringerne fra Norge, der indførte en flyskat sidste år. Det betød, at flyselskabet Widerøe lukkede flere indenrigsruter, ligesom Ryanair trak sig helt ud af Oslo-lufthavnen Rygge, der derfor måtte lukke og i dag kun er en militær flyvestation.

Flyskatten forventes indført fra 1. januar 2018 og møder stor kritik fra mange sider. Når den svenske regering alligevel holder fast i at indføre skatten, så skyldes det, at det er et af de eneste ”grønne løfter”, som regeringspartiet Miljøpartiet endnu ikke har givet køb på. Det er et af de sidste af partiets fingeraftryk på regeringssamarbejdet med Socialdemokraterne.

 

 

Relaterede artikler:

Ryanair: Bliver i Sverige trods flyskat

Underskriftsindsamling mod flyskat

Flyafgifter kan tvinge SAS til større ekspansion i CPH

Svensk luftfartsstrategi med flyskat

Ny svensk regering vil indføre flyskat