- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flytning af lavpristrafik fra Schiphol bliver forsinket

En planlagt flytning af lavpris- og chartertrafik fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen til en sekundær lufthavn bliver forsinket.

Herhjemme har Københavns Lufthavne A/S valgt at koncentrere al ruteflyvning i Københavns Lufthavn på Amager, mens Roskilde Lufthavn, som Københavns Lufthavne også ejer, kun får besøg af større passagerfly i forbindelse med ad hoc-flyvninger.

Det har betydet, at blandt andet Ryanairs ankomst til CPH sidste år og hastige ekspansion, har øget antallet af passagerer i Amager-lufthavnens terminaler betragteligt. Sammen med sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken, så har det blandt andet betydet lange køer i sikkerhedskontrollen.

I Holland har man en plan om at gribe tingene anderledes an. Her er planen at benytte den sekundære Lelystad lufthavn til meget af den charter- og lavpristrafik, som i dag benytter Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Desuden skal den sekundære lufthavn være en attraktiv erstatning for Ryanairs længe nærede ønske om at få base i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Ryanair har tilkendegivet overfor hollandske medier, at selskabet var interesseret i alle de landingstilladelser de kunne få i Lelystad.

Frigivet kapacitet
Ved at flytte meget af den eksisterende lavpris- og chartertrafik fra Schiphol til Lelystad samt gøre Lelystad til centrum for Ryanairs Amsterdam-base, så håber selskabet bag Schiphol og Lelystad lufthavnene, Schiphol Group, at der kan blive frigivet kapacitet i Schiphol-lufthavnen, så den kan få flere af de ruter, som ifølge Schiphol Group giver mest værdi til den hollandske økonomi og samfund generelt. Det er efter lufthavnsgruppens opfattelse ikke lavpris- og charterruter. Det er snarere langdistanceruter og ruter opereret af netværksselskaber som KLM, Lufthansa, SAS og lignende.

Schiphol Group forventer at nybygninger og udvidelser i Lelystad-lufthavnen vil være gennemført i starten af 2018. Den hollandske flytrafikkontrol har imidlertid kastet en smule grus i maskineriet, idet de har meddelt Schiphol Group, at den nødvendige flyvekontrol ikke vil være på plads tidsnok til at tage lufthavnen i brug som lufthavn for rutefly, når den står klar i 2018.

Lufthavnsgruppen har derfor bedt det hollandske transportministerium samt de hollandske flykontrolmyndigheder garantere, at lufthavnen senest vil blive åbnet i april 2019. Desuden vil Schiphol Group have en garanti for at der fra starten kan gennemføres mindste 4.000 starter og landinger om året.

Skade KLM’s forretning
Beslutningen om at udvikle Lelystad til at blive en lufthavn dedikeret til charter- og lavpristrafik blev taget i 2014 og er en del af den såkaldte Alders-aftale fra 2008. Det er en aftale mellem den hollandske regering, Schiphol-Lufthavnen og KLM om i fællesskab at arbejde for en styrkelse af hollandsk luftfart.

Det handler blandt andet om at Schiphol-lufthavnen ikke skal arbejde for ihærdigt for at tiltrække operatører, som skader det lokale flyselskab KLM’s forretning.