- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyveforbud kan blive langvarigt.

Den amerikanske havarikommission er fortsat på helt bar bund i efterforskningen af branden i et batteri på et Dreamliner-fly for 24 dage siden. Flyveforbuddet kan gå hen og blive langvarigt.

Den amerikanske havarikommission er, 14 dage efter den verdensomspændende ”grounding” af alle 50 Boeing 787 Dreamliner-fly, ikke kommet nærmere en forklaring på hvorfor et batteri i et Dreamliner-fly fra Japan Airlines den 7. januar brød i brand i Boston Logan Lufthavnen.

Havarikommissionen erkender ligeud, at man er på helt bar bund efter både at have undersøgt batteritypen og det system, der styrer batteriet.

Dermed kan der være meget lange udsigter til at Boeing 787 Dreamliner-flyene igen kommer på vingerne. Af de otte selskaber, som opererer de i alt 50 Dreamliner-fly, som var i drift da flyveforbuddet kom, har polske LOT valgt at gå mest drastisk til værks i planlægningen af et nødtrafikprogram. Selskabet har således ændret fartplanerne helt frem til starten af marts og sigter mod at anvende ældre Boeing 767-fly i stedet for de spritnye Boeing 787 Dreamliner-fly i mere end en måned.

Traf det rigtige valg
Når fly holder stille på jorden får de ofte strøm fra en indbygget generator, der kaldes en ”auxillary power unit”. For starte den kræves et batteri. Det nye Dreamliner-fly er forsynet med lithium-ion batterier i stedet for traditionelle alkaliske batterier. Lithium-ion batterierne er mindre og vejer også mindre. Til gengæld er brandfaren markant højere end ved traditionelle batterier. Boeing har valgt lithium-ion batterierne for at holde flyets vægt nede og dermed forbruge mindre brændstof.

”Intet af det vi har lært de seneste to uger har fortalt os, at vi traf et forkert valg med hensyn til batteriteknologi,” understregede Boeings topchef, Jim McNerney, på et pressemøde onsdag i forbindelse med fremlæggelsen af selskabets årsregnskab.

Ærkerivalen Airbus planlægger at anvende lithium-ion batterier i sine Airbus A350XWB-fly, som skal tage kampen op mod netop Dreamliner’en.

Bruger landingsbane til parkering
Boeing holder stadig Dreamliner-produktionslinjerne kørende på fabrikkerne i Everett i staten Washington og i Charleston, North Carolina. Men flyveforbuddet rammer ikke kun de luftfartsselskaber, der har fået Dreamliner-fly leveret. Det rammer også Boeing selv, som ikke må testflyve de færdigbyggede fly eller flyve dem til Renton for at blive malet. Derfor bliver forpladserne i især den lille Paine Field lufthavn, som Boeings Everett-fabrikker ligger ved, oversvømmet af Dreamliner-fly. Lufthavnen har sågar måtte lukke en landingsbane og bruge den til parkeringsplads for 8-10 Boeing 787 Dreamliner-fly.

Flyveforbuddet skal derfor ikke gælde alt for længe før Boeing er nødt til at stoppe produktionen af flyet. Når det bliver ophævet vil der sandsynligvis gå lidt tid før det kører på fuld kraft igen, da der bliver kø ved malehallerne og hos Boeings testflyvningsafdeling for at få sendt de fly, der nu står parkeret ude foran fabrikkerne, videre til kunderne.

Boeings topchef, Jim McNerney, forsikrede dog, at det stadig er planen at nå et tempo ved årets udgang, hvor man producerer mindst 10 Dreamliner-fly om måneden.

I de sidste fem måneder af 2012 leverede Boeing mellem 5 og 11 Dreamlinere til kunderne om måneden. I 2013 er det kun blevet til ét fly. Air India nåede således at hente en Dreamliner i Everett inden flyveforbuddet blev effektueret.