- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Flyvende start for Bombardiers CS-serie

(RIGA) De tre første fly i den canadiske flyproducent Bombardiers CS-serie har er i dag i drift hos SWISS, der modtog første fly i juli måned. Efter de første måneders drift, og testflyvninger med storebroren CS300 – der i sidste uge blev leveret i første eksemplar til airBaltic i Riga – kan Bombardier glæde sig over, at modellerne præsterer over forventet på de vigtigste parametre.

Ved overleveringen af CS300 flyet i Riga udtalte topchef i airBaltic, at flyet flyver hurtigere, højere, længere og med mindre brændstof, end hvad de var blevet lovet. Den samme udmelding kunne Bombardier selv bekræfte overfor CHECK-IN.dk.

Direktør for Bombardiers CS-serie, Robert Dewar. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Direktør for Bombardiers CS-serie, Robert Dewar. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

”Alle målinger baseret på ruteflyvninger udført af SWISS og testflyvninger af airBaltic viser, at vores fly præsterer omkring to procent bedre på brændstof, støj og hastighed,” siger en tilfreds Robert Dewar til CHECK-IN.dk.

Dewar er direktør for CS-serien ved Bombardier og kaldes af mange for CS-seriens far.

Satser på nyt marked
Den canadiske flyproducent har med lanceringen af sin CS-serie jetfly entreret et segment som både Airbus og Boeing bevæger sig væk fra. De to modeller i serien, CS100 og CS300, dækker et segment for mellem 100 og 150 passagerer og har en rækkevidde på omkring 6.000 km, hvilket overgår de øvrige regionale jetfly på markedet.

”Modtagelsen af de nye CS-fly er fantastisk,” siger topchef i Bombardiers passager-flydivision, Fred Cromer, til CHECK-IN.dk. Specielt er han glad for den gode modtagelse i Europa, hvor begge modeller har sine lanceringskunder på kontinentet med henholdsvis SWISS og airBaltic.

”Dette vil åbne nye muligheder for vores kunder med den lange rækkevidde samt lave støj og brændstofforbrug,” pointerer Fred Cromer.

Topchefen er ikke bange for, at den nye CS-serie vil kannibalisere på Bombardiers øvrige modeller i det regionale jetflymarked som eksempelvis CRJ-900 modellen, som blandt andet SAS benytter.

”CS-serien dækker et helt andet segment på over 100 sæder, end vores eksisterende serier,” forklarer Fred Cromer.

Det første Bombardier CS300 fly under lanceringsshowet i Riga. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Det første Bombardier CS300 fly under lanceringsshowet i Riga. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

35 fly i 2017
Bombardier har fået 356 bestillinger på CS-modellerne fordelt på 120 CS100 og 236 CS300 fly. Producenten planlægger dog ikke, at levere mere end 30 til 35 fly i 2017. Noget der kan virke som en lav produktion, og kun 10 procent af ordrereserven. Airbus planlægger eksempelvis at levere over 700 fly om året af modellerne i A320 familien.

Næste flyselskab der vil modtage CS300 er Korean Air. På Bombardiers eget kontinent i Nordamerika vil man ikke se flyet før tidligst i 2018, hvor Delta Air Lines vil tage hul på modtagelsen af de 75 CS100-fly, som selskabet har bestilt.

På de hjemlige breddegrader skal airBaltic modtage yderligere 19 fly af CS300-modellen, mens svenske BRA (Braathens Regional Airlines) skal modtage fem af hver model fra 2018.

 

Relaterede artikler:

Bombardier vil udfordre Boeing og Airbus

Nyt Bombardier-fly forsinkes et år

Bombardier-fly på længe ventet jomfruflyvning

Bombardier rykker en vægtklasse op

 

CHECK-IN.dk var inviteret af airBaltic til præsentationen af det nye CS300-fly fra Bombardier. Rejse og ophold var betalt af airBaltic.