- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første sandkasse-selskab i alliance

De stenrige mellemøstselskaber Emirates, Etihad og Qatar Airways kaldes nedladende “sandkasse-selskaber“ af konkurrenterne. Nu går det første af selskaberne i alliance med kritikerne.

Onsdag i næste uge når det til tider anstrengte forhold mellem de traditionelle fortrinsvis europæiske netværksselskaber og de hovedrige, fremadstormende luftfartsselskaber i Golf-staterne en milepæl. Det sker når Qatar Airways som det første af det som nedladende bliver kaldt sandkasse-selskaber, kommer med i en global luftfartsalliance.

Det er oneworld-alliancen, der har valgt at tage imod selskabet. Muligvis ud fra filosofien om, at man skal holde sine venner tæt på – men sine fjender endnu tættere. I stedet for at være modspillere kan man forsøge at gøre dem til medspillere. For de forsvinder ikke.

Sammen med Emirates og Etihad påkalder Qatar Airways sig ofte vrede og irritation fra især europæiske luftfartsselskaber. De kan i stigende grad se hvordan sandkasse-selskaberne med milliarder af oliepenge i ryggen går på strandhugst i Europa og gør store indhug i især konkurrenternes trafik mellem Europa og Asien. Det sker ved hjælp af en aggressiv prispolitik og ved at flyve passagererne i spritnye maskiner via store funklende glaspaladser af lufthavnsterminaler i Doha, Dubai og Abu Dhabi.

Qatar Airways er således det eneste selskab i Københavns Lufthavn, som anvender Boeings nye 787 Dreamliner på ruten til Doha. Og udover at være blandt de første og største Dreamliner-kunder, så er Qatar Airways også udset til at være den første bruger af Airbus A350XWB-flyet. I slutningen af 2014 forventer selskabet at tage det første af i alt 80 eksemplarer i brug. Ærkerivalerne Emirates fra Dubai er den suverænt største kunde til Airbus A380-dobbeltdækkerflyet.

Skræddersyet til A380
Sandkasse-selskabernes succes er ikke alene skabt af aggressive priser og nye fly. Også et tæt samspil med lufthavnene i de små ørkenstater er en del af vinderformlen. Både luftfartsselskaber og lufthavne er ofte ejet af den lokale emir. Og derfor postes store milliardbeløb i at gøre de eksisterende lufthavne til attraktive og lækre trafikknudepunkter, hvor passagererne nemt kan skifte mellem flyene fra Europa og Asien.

Desuden holder ørkenstaterne sig heller ikke tilbage med at bygge nyt. Tidligere i år tog Emirates en helt ny terminal i brug i Dubai’s lufthavn. En terminal, som var skræddersyet til Emirates’ Airbus A380’ere.

Og i Qatar har man taget skridtet videre og er ved at lægge sidste hånd på en helt ny lufthavn. Hamad International Airport skulle være åbnet i 2009, men foreløbig er åbningen udskudt til 2014.

Qatar Airways flyver til omkring 130 destinationer i knap 70 lande og er et af meget få selskaber, som flyver til alle seks beboede kontinenter. Både København, Stockholm og Oslo betjenes af Qatar Airways med Boeing 787 Dreamliner-fly. Selskabet har en blandet flåde af Airbus- og Boeing-fly.

Indlemmelsen i oneworld-alliancen, som blandt andet tæller American Airlines, British Airways, Iberia, Qantas og Finnair, markeres ved en stor ceremoni i Doha i Qatar på tirsdag. CHECK-IN.dk vil være på pletten og rapportere fra arrangementet, der får deltagelse af koncernchefer fra hovedparten af oneworld-medlemmerne.