- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

For få passagerer ombord i Finnair-flyene

Sidste måned var den værste april måned i mere end 5 år hos Finnair, der kun havde solgt 68 ud af 100 sæder på flyene. Alene på de finske indenrigsflyruter stod omkring hvert andet ud af 275.000 flysæder tomme.

Hos Finnair tårner udfordringerne sig op i øjeblikket. Det norske lavprisflyselskab Norwegian har netop åbnet på to finske indenrigsruter og vil i løbet af maj måned åbne op for trafik til yderligere ni destinationer fra Helsinki.

Herudover har eftervirkningerne af jordskælvskatastrofen i Japantrukket dybe spor i rutetrafikken til Asien, mens det finske luftfartsselskabs leisure-division er ramt af forårets begivenheder i Mellemøsten og Nordafrika.

Dette kombineret med de relativt høje brændstofpriser har skabt en såkaldt “perfect storm“ for Finnair, hvor næsten alle indikatorer peger i den forkerte retning.

Det altoverskyggende problem er i øjeblikket, at der er for få passagerer ombord i flyene. I april måned var belægningsprocenten – udtrykt som kabinefaktoren – på selskabets fly på kun 68,3 procent, hvilket er en tilbagegang på 2,3 procentpoint i forhold til samme måned sidste år.

Til sammenligning havde konkurrenten SAS i samme måned en fremgang på 4,7procentpoint til 74,4 procent. Man skal helt tilbage til april måned 2005 for at finde en svagere kapacitetsudnyttelse for Finnair i årets fjerde måned.

Og netop når der sammenlignes med april måned 2010, bør der være fremgang i belægningsprocenten, idet sidste års april måned var særdeles kraftigt præget af den islandske vulkanaskesky, der lukkede luftrummet i op til seks døgn.

Hvert andet sæde tomt på indenrigsruter

År til dato er der et fald i belægningsprocenten på 7,1 procentpoint til 68,2. Alene på de finske indenrigsruter er belægningsprocenten nede på 53,2 procent, hvilket er alarmerende lavt. Det betyder, at hvert andet sæde står tomt, hvilket svarede til næsten 133.000 flysæder i april måned. Finnair forklarer, at der har været anvendt for store fly på indenrigsruter og europæiske ruter i forventning om større tilbringertrafik til de interkontinentale ruter.

Netop de interkontinentale ruter er også hårdt ramt. Finnair har i årets fire første måneder øget den udbudte kapacitet med 26 procent, men har kun formået at sælge lidt under halvdelen af den ekstra kapacitet. Det koster et fald i kabinefaktoren fra 83 til 73 procent.

Finnair har de senere år satset meget voldsomt på selskabets Asien-ruter fra Helsinki. Det har været selskabets styrke, men bliver i den øjeblikkelige situation også til en akilleshæl. Med en kraftig eksponering mod Asien – og tre japanske ruter til Tokyo, Nagoya og Osaka ud af nuværende ni Asien-ruter – er det finske luftfartsselskab pludselig blevet meget sårbart.