- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Forbrugerrådet Tænk advarer mod revision af EU261

Der er lagt op til at reformere EU261-forordningen, så passagerer først får ret til kompensation efter fem timers forsinkelse. Hos Forbrugerrådet Tænk mener man, at det frarøver passagerer for deres retmæssige penge.

I fremtiden skal passagerer ikke længere have den samme ret til kompensation, som de har i dag. I hvert fald, hvis det står til EU-Kommissionen og den danske regering.

I dag skal flyselskaberne udbetale kompensation jævnfør forordningen EU261 fra 250 euro til 600 euro, hvis deres fly bliver forsinket med tre timer eller mere. Men ønsket er nu at ændre reglerne, således en kompensation først vil blive udløst efter mindst fem timers forsinkelse.

Hos lobbyorganisationen Airlines for Europe har man før sagt, at man går ind for en forlængelse af de såkaldte tærskler, før kompensation udbetales, fordi det tager tid at finde et erstatningsfly eller en erstatningsbesætning. Et sted, hvor man dog ikke er glade for en forlængelse af tærsklerne, er hos Forbrugerrådet Tænk.

En voldsom forringelse
Hos Forbrugerrådet betegner man kompensation ved forsinkelser som et økonomisk plaster på såret, der måske kunne forsøde de kommende dage på ferien, eller betale for en direkte taxa til hotellet sent om aftenen fremfor den bus, som passagerer ellers skulle med.

”Lægger du din egen snart manglende kompensation sammen med den spanske forretningsrejsende, der ikke nåede frem til mødet i Bruxelles alligevel, og den polske musicalfan, der gik glip af hele showet i London, så bliver det til rigtig mange penge,” skriver Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.

Her har man foretaget en beregning, som viser, at 16 milliarder færre kroner vil blive udbetalt i kompensationer fra flyselskaber, mens det drejer sig om 277 millioner kroner i Danmark, hvis kompensationstærsklerne forlænges til fem timer.

”Det er en voldsom forringelse af passagerrettighederne. I Forbrugerrådet Tænk har vi længe arbejdet for bedre passagerrettigheder, men EU går nu den stik modsatte vej. De lægger op til at tage forbrugernes retmæssige penge og forære til flyselskaberne,” siger Winni Grosbøll, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Er gået til Transportministeriet
Forbrugerrådet oplyser, at man har taget kontakt til Transportministeriet, fordi man ville have en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V).

Ministeriet har her henvist til et interview i P1 Morgen, hvor ministeren fortalte, at han tror, at regelændringen vil betyde, at flyselskaberne vil være motiverede til at aflyse færre afgange:

”Hvad er flyselskabernes motivation så for at prøve at se, om de hurtigt kan få et erstatningsfly på vingerne, hvis nu man alligevel bare får en hurtig straf, fordi der sker en fejl. Der tror jeg på, at hvis nu man forlænger kompensationen fra tre til fem timer, jamen så vil der være flere, der kommer frem, og det er alt andet lige også det, som de fleste ønsker og foretrækker,” sagde Thomas Danielsen i radioudsendelsen.

 

Relaterede artikler:

Ridser krav op til reformering af EU261

Vil kræve længere forsinkelse inden kompensation

Stadfæster byretsdom: Ryanair frifindes i seks sager