- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Forretningskunder i sigtekornet hos easyJet

EasyJet vil gøre sig attraktiv over for danske virksomheder. Derfor får selskabet for første gang en kommerciel direktør med ansvar for samarbejde med danske virksomheder og erhvervsrejsebureauer.

I gennemsnit er hver femte passagerer, der går om bord på en easyJet-maskine i Københavns Lufthavns lavprisfinger CPH GO for at flyve til én af selskabets 10 europæiske destinationer, forretningsrejsende. Men det skal der laves om på. Det britiske lavprisselskab ser gerne, at langt flere forretningsrejsende tager plads på de hvide og orange Airbus-fly og flyver med easyJet til blandt andet Berlin, Paris Charles de Gaulle, Milano, Lissabon, London Stansted og London Gatwick.

Derfor får selskabet nu sin første kommercielle direktør med ansvar for det danske erhvervsmarked. Hans navn er William Vet. Han er hollænder, har været hos easyJet i 3,5 år og skal fremover stå for at udbrede budskabet om hvad easyJet kan tilbyde til de danske virksomheder og erhvervsrejsebureauer.

”Vores ambition er at udvide vores andel af markedet for forretningsrejsende. Vi vil især have fokus på erhvervsrejsebureauer samt små og mellemstore virksomheder. Især de helt små iværksættervirksomheder er interessante. For her er det ofte ejeren selv, der rejser. Og derfor er han ekstra fokuseret på prisen,” forklarer William Vet til CHECK-IN.dk.

Rejsebureauer kan booke easyJet-billetter i de store internationale reservationssystemer og skal dermed ikke sidde og fedte rundt på easyJets hjemmeside.

Fjerde daglig rotation
Torsdag åbnede easyJet sin nye rute til Edinburgh og næste torsdag åbner en anden ny rute til Rom. Men hvis man skal være attraktiv over for erhvervslivet, så handler det ikke blot om hvor til man flyver. Men også om hvornår man flyver.

Fra 24. maj indsætter easyJet en fjerde daglig rotation mellem dets store base i London Gatwick og Københavns Lufthavn. Det bliver med en morgenafgang fra København før British Airways og SAS’ flyene sætter kursen mod London, og med en aftenflyver den anden vej omtrent samtidig med konkurrenternes sidste flyafgange. I forvejen flyver easyJet to gange dagligt mellem København og London Stansted.

EasyJet overvejer også generelt at gøre sine ruter fra Københavns Lufthavn mere tillokkende ved at kunne tilbyde passagererne, at de kan benytte Københavns Lufthavns særlige ”fast track”-produkt i sikkerhedskontrollen, CPH Express. Noget som blandt andet British Airways, Air France, KLM og Norwegian benytter sig af, mens SAS har sin helt egen ”fast track” sikkerhedskontrol.

Absolut vigtigste produkt
Det er især den øgede frekvens på London Gatwick, der skal sælges overfor erhvervslivet. Men også selskabets fleksible billetter, kaldet ”flexi fare”, skal den nye kommercielle direktør slå et slag for.

En flexi fare-billet kan ændres op til to timer før afgang og inkluderer ”speedy boarding”, ret til at medbringe en kuffert og et forhåndsreserveret sæde.

Forhåndsreserverede sæder er normalt ikke noget man bryder sig om blandt lavprisselskaber. Men for at kunne gøre sig gældende over for forretningsrejsende er det simpelthen nødvendigt. Derfor indførte easyJet det fornylig.

”Forhåndsreserverede sæder er det absolut vigtigste produkt for forretningsrejsende,” forklarer easyJets nye danske landechef, spanieren Javier Gandara. Han har overtaget ansvaret for Norden efter Thomas Haagensen, der er rejst videre til et job som easyJet-chef for Tyskland og Østrig.