- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Forretningsrejser bliver dyrere i 2012

Det internationale erhvervsrejsebureau American Express Global Business Travel forudser dyrere forretningsrejser i 2012. De interkontinentale flyrejser kan stige op til 5 % fra Danmark, mens hotelovernatninger i Danmark kan komme til at koste op til 4 % mere end i 2011.

I efteråret 2011 foretog American Express Global Busines Travel en omfattende undersøgelse af prisudviklingen i forretningrejsemarkedet. Det resulterede i Global Business Travel Forecast, der giver et bud på, hvordan rejseomkostningerne vil udvikle sig i 2012 for rejseaktive virksomheder.

Under overskriften “reelle prisstigninger på flyrejser og hoteller i 2012“ forudser American Express, at der skal betales mere for rejseydelserne i år i forhold til sidste år.

På det danske marked mener American Express specifikt, at det kan blive op til 5 % dyrere at rejse interkontinentalt på Economy Class, mens prisstigningerne på Business Class forventes at kunne blive op til 3 %.

Noget anderledes ser det ud på de korte flyrejser indenfor Europa. Her forventes prisstigninger på op til 2 % på Business Class, mens Economy Class-priserne forventes at lægge sig i niveauet +/- 1 %.

Dyrere hotelværelser

Men det er ikke alene dyrere flybilletter, der vil tynge virksomhedernes rejsebudget i 2012. Det bliver også dyrere at overnatte på hotel. På de danske hoteller forventes prisstigninger på optil 3,3 % i mellemklassenniveauet, mens luksushotellerne ventes at sætte priserne i vejret med op til 4 %.

De laveste prisstigninger i Norden findes dog i Danmark, mens det bliver noget dyrere at overnatte i Sverige og Norge, hvor American Express eksempelvis venter prisstigninger på helt op til 8,6 % på de norske mellemklassehoteller.

Også i Asien og Australien ventes hotellerne at løfte priserne. American Express forventer helt konkret prisstigninger på mellem 6 % og 10 % i hele regionen.

Måling af interne rejseaktiviteter

“De nye tal viser, at virksomheder vil opleve prisstigninger på forretningsrejser både i og uden for Norden. I en tid med økonomisk usikkerhed kræver det nøje planlægning og en tydelig rejsestrategi,“ siger Kaveh Atrak, der er General Manager for American Express Global Business Travel i Norden.

Hos American Express opfordrer man virksomhederne til at gennemgå de interne rejseaktiviteter for at sikre, at der er tilstrækkeligt med midler til at kunne rejse ud til nuværende og potentielle kunder. Her anbefales det specifikt, at man måler, hvad er er interne og eksterne rejseaktiviteter samt implementerer støtteværktøjer hertil.

At undersøgelsen er udarbejdet i efteråret 2011 vises med al tydelighed, idet gældskrisen i eurozonen har udviklet sig efterfølgende. Usikkerheden herfra har i første omgang påvirket priserne på flyrejser i nedadgående retning, idet de interkontinentale billetpriser i årets begyndelse har nået det laveste niveau nogensinde fra det danske marked.

Tiden vil derforvise, om krystalkuglen, der blev anvendt af American Express trænger til et serviceeftersyn.