- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Fra Ukraine til USA i Boeing 737

Coronapandemien har lammet luftfarten, men flyselskaber verden over er efterhånden ved at genoptage flere ruter. Dette sker oftest med færre frekvenser og mindre fly.

De interkontinentale ruter, der typisk betjenes med store langdistancefly, har det særligt svært på grund af den lave efterspørgsel. Mange af disse ruter er derfor midlertidigt indstillet, men visse af dem bliver løbende genoptaget.

Ukraine International Airlines (UIA) er blandt de selskaber, der har besluttet at vende tilbage på en interkontinental rute. Flyselskabet vil således fra december genåbne ruten mellem Kiev og New York-JFK, men det bliver ikke med de sædvanlige Boeing-langdistancefly. Det skriver One Mile at a Time.

Nej, det ukrainske selskab vil derimod – ifølge Routes Online – indsætte en Boeing 737-900ER med 215 sæder og kun én midtergang. Passagererne vil med andre ord blive budt på en særdeles speciel oplevelse, hvor der venter 12 timer og 35 minutter i vestlig retning, mens returrejsen ”kun” bliver på 11 timer og 20 minutter. Det kan blot konstateres, at passagererne dermed skal befinde sig mindst et halvt døgn i et mellemdistancefly, der undervejs foretager brændstofstop i Island.

Ingen WiFi, oplademulighed eller underholdning
Boeing 737-flyene flyver på ruten fra Kiev til New York fra 9. december, og der bliver afgange onsdag og søndag.

Der vil være en times stop i Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik i hver retning. Den samlede distance fra Kiev til New York er på 7.455 kilometer, og ruten er kun cirka 65 kilometer længere, end hvis flyet kunne flyve direkte.

UIA har i alt fire Boeing 737-900ER med en gennemsnitsalder på ni år, og disse er i udgangspunktet udelukkende indrettet med økonomiklasse-sæder. Business Class består af standardsæder med blokerede midtersæder. Flyene har desuden intet WiFi, og der er ikke mulighed for at lade elektroniske apparater op. Ligesom der heller ikke er en personlig skærm eller mulighed for streaming, skriver One Mile at a Time.

Passagererne på ruten kan altså se frem til et lidet attraktivt produkt, der ligger langt fra normal standard på langdistanceflyvninger. Før coronakrisen benyttede det ukrainske flyselskab Boeing 777-200ER på New York-ruten, der er selskabets eneste til USA. Efterspørgslen er i øjeblikket for lav til langdistancefly, og selskabet har derfor parkeret tre fly af denne type på jorden.

Jet Time sendte fly til Maldiverne
Ukraine International Airlines er langt fra eneste flyselskab, der har givet sig i kast med ekstraordinære lange ruter med mellemdistancefly.

SkyUp Airlines – et ukrainsk lavpris- og charterflyselskab – vil fra 26. oktober lancere en rute med to ugentlige afgange fra Kiev til Colombo i Sri Lanka. Også denne rute vil blive betjent med Boeing 737-900ER, og der vil være et teknisk stop undervejs i en uspecificeret lufthavn, skriver Routes Online. Ruten er 6.600 kilometer med en samlet rejsetid på cirka 12 timer.

I begyndelsen af januar 2015 sendte danske Primo Tours chartergæster af sted fra Billund Lufthavn til Maldiverne. Dette skete i en Boeing 737-700 med 148 sæder fra Jet Time. Den samlede rute var på cirka 8.000 kilometer med et teknisk stop i Dubai. Den samlede flyvetid var på 11 timer og 30 minutter.

Lange Boeing 737-ruter hos Norwegian
Der er også flere eksempler med lange og direkte Boeing 737-ruter. Norwegian benyttede tidligere Boeing 737 MAX 8 på ruten mellem Bergen og T.F. Green International Airport i delstaten Rhode Island på den amerikanske østkyst. Ruten var på 5.400 kilometer, og flyvetiden var typisk seks timer og 50 minutter. Det norske lavprisflyselskab opererede også med MAX-fly fra Irland til USA.

Norwegian har desuden benyttet Boeing 737 MAX 8 fra København til Dubai. Her var flyvetiden cirka seks timer og 35 minutter til Dubai og syv timer og 15 minutter retur med en distance på 4.820 kilometer.

Et andet eksempel – lidt længere væk fra Danmark – er Copa Airlines fra Panama. Dette flyselskab har tidligere opereret mellem Panama City og San Francisco med Boeing 737-fly, og denne rute var 5.450 kilometer.

 

Relaterede artikler:

8.000 kilometer i Boeing 737-fly

Syv timers flyvning på A320-rute

Fra Reykjavik til Los Angeles i A321