- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

God service på tyrkisk Business Class

ANMELDELSE: En rejse på Business Class med det tyrkiske flyselskab Atlas Global er en oplevelse i effektiv service og en imødekommende besætning.

Om flyvningen
Flynummer: KK 6134
Fra/til: København – Istanbul
Flyselskab: Atlas Global
Flytype: Airbus A320-200
Serviceklasse: Business Class
Bagage: Håndbagage
Sæde: 1C

Før rejsen
Fredag den 15. september gik turen fra Københavns Lufthavn til Istanbul-lufthavnen Atatürk, og flyrejsen skulle foretages med Atlas Global, som startede flyvninger mellem Danmark og Tyrkiet i juni sidste år.

Jeg havde på forhånd fået tilsendt en elektronisk flybillet på e-mail, og check-in skulle først foregå i selve lufthavnen som en gruppe-check-in af flere passagerer. Der var mulighed for at checke 40 kilo bagage ind, og i flyet måtte man medbringe i alt 16 kilo håndbagage.

I lufthavnen
Check-in foregik i skranken hos Atlas Global i Terminal 2, og processen var hurtig og effektiv, så jeg kunne bevæge mig mod sikkerhedskontrollen. Også her gik det let og elegant, og blot 10 minutter efter ankomst til lufthavnen satte jeg mig til rette i Aviators Lounge, som man får adgang til som passager på Business Class hos Atlas Global. En lille forfriskning inden en flyvetur på små tre timer til den tyrkiske storby med lidt over 20 millioner indbyggere.

Boarding
Efter paskontrollen fandt jeg gate C30, der ligger relativt tæt på butikkerne, hvor Airbus A320-flyet med registrering UR-AJC fra Atlas Global holdt klar. Ombordstigningen begyndte kl. 13.55, og Business Class-passagerer blev kaldt ud først. Smilende og imødekommende personale tog imod foran døren til cockpittet, og jeg blev hurtigt anvist sæde 1C og fik min håndbagage op på hylden over sædet. Business Class-konfigurationen er med fire sæder på tværs, og på denne flyvning var der i alt otte sæder på pågældende klasse. Der lå pude og tæppe klar på sædet, og der blev serveret et glas juice eller vand fem minutter efter, at jeg havde sat mig i sædet. Sikkerhedsinstruktionen foregik udelukkende manuelt, da skærmene ikke blev anvendt.

Push-back af Airbus-flyet kl. 14.16, hvilket var fire minutter før tidtabellen, og flyet var allerede i luften kl. 14.27.

Benplads på sæde 1C hos Atlas Global. Foto: Danny Longhi Andreasen

Sædet og underholdningssystemet
Business Class-sædet var en ganske fin oplevelse. Lædersæderne er brede, har venlige farvenuancer og med en god komfort. Der er masser af plads til arme og ben (én meter benplads).

Hvad der til gengæld er et stort minus, er manglen på et underholdningssystem. Under hele flyturen var skærmen slukket, og der blev hverken vist sikkerhedsinstrukser, film/serier eller et kort med flyets position undervejs på rejsen. På Business Class er der ellers monteret store skærme til deling blandt to passagerer. Der er heller ikke mulighed for at benytte sig af WiFi, og undertegnede fandt heller ikke et strømstrik.

Til gengæld var der et spændende magasin, som havde flere interessante historier om flyselskabet og Istanbul.

To Business Class-sæder på hver side af midtergangen. Foto: Danny Longhi Andreasen

Måltider og service
Der blev omdelt hot towel, inden rejsens måltid blev serveret. Menuen bestod af en kold forret, og til hovedret kunne man vælge kylling, bøf eller pasta/tomatsauce. Jeg bestilte førstnævnte, og retten holdt en udmærket standard. Det viste sig imidlertid, at ikke alle Business Class-passagerer havde frit valg af hovedret, da man tilsyneladende løb tør. Til dessert blev der serveret en lækker lemon-cheesecake – måltidets højdepunkt – og dette sammen med en skål blandede nødder. Under hele måltidet var der frit valg mellem de fleste drikkevarer – herunder vand, øl og vin. Til desserten blev der tilbudt kaffe eller te. Jeg savnede dog et menukort med korte beskrivelser af retterne, men det kunne besætningen ikke udlevere.

Alle retter blev serveret på ordentligt porcelænsservice, som trak den samlede oplevelse op. Servicen var også fin hele vejen igennem, om end det næsten gik for stærkt med at ’rydde af bordet’. Besætningen varmeget  opmærksom på den resterende del af turen, og man havde mulighed for drikkevarer og snacks.

Højdepunktet i middagen: En lækker lemon chesse-cake og velsmagende nødder. Foto: Danny Longhi Andreasen

Ankomst
Efter en flot indflyvning landede flyet kl. 18.12 lokal tid og var fremme ved gaten kl. 18.20, hvilket er 10 minutter før tidtabellen. Business Class-passagererne blev gelejdet ud i en minibus, som kørte direkte ind til terminalen uden om resterende passagerer. I flyet blev der omdelt et kort til fast track-køen ved paskontrollen, så alt gik let og gnidningsfrit. De passagerer, der havde checket bagage ind, måtte dog vente helt til kl. 19.00, før bagagebåndet begyndte at rulle.

Samlet bedømmelse
En ganske solid oplevelse på Business Class med Atlas Global, der kærer om sine passagerer med smil og venlighed. Servicen var effektiv og fornuftig standard-mad uden at være prangende. Det er ærgerligt, at man ikke kunne tilbyde alle tre slags hovedretter til alle, og at der slet ingen underholdning tilbydes på skærmene. Stort plus var, at flyet var rettidigt, og at flyselskabet generelt leverede et solidr produkt.

CHECK-IN.dk var inviteret af Atlas Global til at prøve flyselskabets service på Business Class på ruten mellem København og Istanbul. Atlas Global betalte flyrejsen.