- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

GPS til hjælp i ulykkeslufthavn

Efter Asiana-ulykken og yderligere en hændelse i San Francisco Lufthavnen anbefales SAS og andre udenlandske luftfartsselskaber nu at bruge GPS i stedet for en ren visuel anflyvning, når de lander i lufthavnen.

Visuel anflyvning til flyvepladsen er så vidt vides den første måde nye piloter lærer at lande på. God sigt, line op på banens kurs og så ned. Men de basale flyveegenskaber ser tilsyneladende ud til at volde en del piloter i moderne næsten fuldautomatiske passagerfly visse problemer. De har ganske enkelt svært ved at lave en visuel anflyvning uden brug af instrumenter. Og det duer ikke, når flyet ikke længere blot er en Cessna 172 med en enkel instruktør i sædet ved siden af, men et tonstungt passagerfly med flere hundrede passagerer.

I San Francisco Lufthavnen i USA er den såkaldte ”glide slope indicator” koblet fra på grund af en udvidelse af lufthavnen og forventes først at virke igen den 22. august. Piloterne skal derfor lave en såkaldt ”visuel approach” når de skal lande på lufthavnens bane 28L eller 28R. Men især udenlandske piloter sætter så meget lid til instrumenterne, at de ikke selv er i stand til at lande flyet ved bare at kigge ud af vinduet. Derfor anbefaler de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Authorities (FAA), nu piloterne at bruge det GPS-baserede landingssystem RNAV, når de skal lande i den californiske lufthavn. Det skriver San Francisco Cronicle.

Flere afbrudte landinger
Den 6. juli ramte et Boeing 777-fly fra Asiana i San Francisco Lufthavn kajkanten få hundrede meter før landingsbanen. Flyet havde for lidt hastighed på under indflyvningen. Derfor ramte flyets hale kajkanten få hundrede meter før banen. Tre personer blev dræbt og 180 kom til skade ved ulykken, hvor flyet brækkede i flere stykker og brød i brand. En eller flere af de dræbte døde dog øjensynligt først, da de var kommet ud af flyet og blev ramt af redningskøretøjer.

I den uge var det nærved at gå galt igen, da et fly fra taiwanesiske Eva Air anfløj lufthavnen i en langt lavere højde end det var meningen. Desuden har FAA registreret langt flere afbrudte landinger med udenlandske fly i San Francisco i ugerne efter Asiana-ulykken end normalt.

SAS er et af de udenlandske selskaber, der flyver til San Francisco. Men ifølge flere medier er det især piloter fra asiatiske selskaber, som har svært ved at tage tingene i egne hænder.