- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Hård kamp om det islandske luftrum

1. juni gik WOW air i luften med flyvninger fra Island til blandt andet København. Dermed ligger tre islandske selskaber og konkurrerer om trafikken til og fra Europa.

Da det islandske lavprisselskab WOW Air for en uge siden gik i luften med sine første flyvninger fra Reykjaviks Keflavik-lufthavn til København, indvarslede det en optrapning af kampen om trafikken fra Europa til Island.

For i forvejen er øen beboet af netværksselskabet Icelandair og lavprisselskabet Iceland Express. Begge selskaber har et vidtfavnende net af ruter til europæiske destinationer. Men det afholder ikke WOW Air fra at forsøge, at få en bid af kagen. Således beflyver WOW Air knap 20 destinationer, og en stor del af dem er de samme, som Iceland Express beflyver.

I 2011 var der 3,2 mio. overnatninger på islandske hoteller og udenlandske turister stod for 75 procent, svarende til 2,4 mio. Og antallet af turistovernatninger steg med 14 procent i forhold til året før. Da det tager flere dage at sejle til Island fra Europa, så er flyvning naturligvis den primære måde, hvorpå de mange turister kommer til Island.

Men der er også en naturlig grænse for hvor mange turister, der hellere vil se Gulfoss-vandfaldet og de imponerende geysere end at tilbringe ferien på ramblaen i Barcelona eller på en græsk ø. Derfor er det en hård kamp om passagererne og i sidste ende om overlevelse, som WOW Air og Iceland Express er frontsoldater i. Bag WOW Air står i øvrigt en gruppe af tidligere ledende medarbejdere fra Iceland Express.

Håndklædet i ringen
Det er kun storebroderen Icelandair, der har ruter videre fra Reykjaviks Keflavik-lufthavn til destinationer i USA. Selskabet har gennem mange år opereret et lille alternativt hub på vulkanøen. Her er det muligt med et hurtigt flyskifte at komme fra København og andre nordiske og europæiske destinationer til amerikanske byer, som normalt ellers kun betjenes fra store lufthavne som London, Amsterdam, Frankfurt og Paris.

Iceland Express forsøgte at efterligne konceptet, men måtte smide håndklædet i ringen. Derfor er det alene trafikken mellem Europa og Island, som selskaberne slås om. Og det er ikke kun hinanden Icelandair, Iceland Express og WOW Air skal slås med.

Vulkanudbruddet fra Eyjafjallajökull, som lukkede en stor del af det europæiske luftrum i marts 2010, endte i sidste ende med at være rigtig god reklame for Island og øens flotte natur. Derfor rejser stadig flere turister til øen og det betyder, at fly fra lavprisselskaber som airberlin, easyJet og Norwegian er begyndt at dukke op ved gatesene i Keflavik.

27. marts i år begyndte easyJet at flyve tre gange om ugen mellem London Luton og Keflavik. Airberlin flyver henholdsvis fire, tre, tre og to gange om ugen fra Berlin, München, Düsseldorf og Stuttgart i sommersæsonen. Norwegian flyver fire gange om ugen fra Oslo, mens SAS har en daglig afgang mellem Oslo og Keflavik.

Væsentligste sommerruter 2012 fra og til Keflavik:

København: Iceland Express, WOW Air, Icelandair
Oslo: SAS, Norwegian, Icelandair
London: Iceland Express, WOW Air, easyJet, Icelandair
Berlin: Iceland Express, WOW Air, Icelandair, airberlin, Lufthansa,
Paris: Iceland Express, WOW Air, Icelandair
Warszawa: Iceland Express, WOW Air
Køln: Iceland Express, WOW Air
Basel: Iceland Express, WOW Air
Alicante: Iceland Express, WOW Air
München: airberlin, Icelandair
Düsseldorf: Icelandair, airberlin, Lufthansa
Barcelona: Iceland Express, Icelandair