- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Hård konkurrence på København-Stockholm

Det bliver ikke alene billetpriserne, der kommer til afgøre den store luftfartskrig på København-Stockholm ruten. Fartplanen bliver mindst ligeså afgørende, hvorfor SAS og Cimber Sterling umiddelbart har de bedste kort på hånden i en 'value for money' vurdering.

Det britisk-finske luftfartsselskab Flybe Nordic åbnede den 23. januar på ruten fra København til Stockholm-Bromma med 18 ugentlige afgange i hver retning. Allerede den 10. april følger Cimber Sterling efter med 17 ugentlige afgange, dersenere bliver opgraderet til 28 ugentlige afgange fra den 3. september.

I forvejen flyver SAS og Norwegian mellem København og Stockholm-Arlanda. Denne rute har et årligt passagerpotentiale på 1,3 millioner. Norwegian har op til 30 ugentlige frekvenser på ruten, mens SAS kan tilbyde mere end 85 ugentlige afgange.

Der er således lagt op til en gigantisk luftfartskrig mellem de fire operatører, der fremover vil flyve mellem København og den svenske hovedstad.

Fartplanen bliver afgørende

Den nye konkurrencesituation betyder først og fremmest, at der vil blive konkurreret på priserne. Men det reelle slag skal udkæmpes i forhold til, hvilken fartplan, der kan tilbydes. Her handler det om at kunne give de mange 1-dagsrejsende den længst mulige arbejds- og opholdstid i Stockholm, men også at kunne tilbyde hyppige frekvenser på ruten.

Hvis disse parametre vurderes op imod priserne, er dettilsyneladende Cimber Sterling og SAS, der har det bedste value for money tilbud.

Selskab Pris Gebyr* Totalpris Tid Afgange pr. uge
Cimber Sterling 768 23 791 11:55 17 (28)
Flybe Nordic 612 30 642 06:05 18
Norwegian 898 40 938 10:30 29
SAS 1.028 30 1.058 13:40 87

Note: Returpriser i DKK – betalt med kreditkort. Udrejse første morgenfly den 24. april og hjemrejse sidste aftenfly samme dag.* Hos SAS er der tale om bestillingsgebyr, mens der er tale om kreditkortgebyr for de øvrige 3 selskaber.

Sammenligningen på pris og tid viser, at SAS og Cimber Sterling tilbyder den længste arbejdsdag i Stockholm.

Hos SAS kan man være i Arlanda kl. 07.40 ved at tage morgenflyveren kl. 06.20 fra København, mens sidste fly hjem fra den svenske hovedstad letter fra Arlanda kl. 21.20. Det giver samlet 13 timer og 40 minutter fra ankomst i Arlanda til returflyvningen samme aften.

Cimber Sterling kan derimod tilbyde en morgenafgang fra København kl. 07.35 med ankomst i Bromma kl. 09.05, mens sidste returfly afgår fra Bromma kl. 21.00 med ankomst i København kl. 22.35. Hermed tilbyder Cimber Sterling 11 timer og 55 minutter fra morgenankomsten til Bromma og indtilreturrejsen med sidste aftenfly.

Anderledes ser det ud med Flybe Nordic. Selskabet kan tilbyde den billigste flybillet af alle fire selskaber, men halter efter på fartplanen. Flyet har base i Stockholm og skal først ankommetil Københavns Lufthavn, før den første afgang fra Danmarkkan gennemføres. Derfor afgår første Flybe morgenfly kl. 09.05 fra København med ankomst i Bromma kl. 10.40. Sidste fly tilbage samme dag afgår kl. 16.45 fra Bromma, hvorfor dette produkt således kun er velegnet til et megetkort møde elleralternativt en rejse med overnatning.

Norwegian tilbyder første morgenfly kl. 07.00 fra København til Arlandamed senestereturrejse kl. 18.40 samme dag. Det giver 10 timer og 30 minutter fra ankomst til afrejse. Herudover har Norwegian-fartplanen den svaghed, at selskabet har et hul på 7 timer midt på dagen, hvor der ikke er flyforbindelse.

Fokuserer på totaloplevelse

Til gengæld fremhæver Norwegian selskabets inflight-produkt om bord på de moderne Boeing 737-800 fly som en fordel.

“Man skal kigge på hele produktoplevelsen. Vi har nye fly med et lavere støjniveau, og det giver større komfort. Vi kan tilbyde WiFi på de fleste af vore fly mellem København og Stockholm,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

Der er således mange parametre, der kan være bestemmende for valg af operatør på en flyrejse til Stockholm. De mange bløde værdier er svære at måle på, mens kombinationen afpris og afgangstidspunkter er det som forretningsrejsende, der er hovedgruppen på ruten, oftest vil vælge selskab på baggrund af.

Cimber og SAS vinder på basiskrav

Konklusionen må derfor være, at Flybe mest appellerer til fritidsrejsemarkedet, da selskabet har den laveste pris, men også en fartplan, der bestemt ikke virker tiltrækkende på danske forretningsrejsende.

Kampen om forretningsrejsemarkedet må således stå mellem Cimber Sterling, Norwegian og SAS. Her er Cimber Sterling billigst, mens SAS er dyrest. Til gengæld har SAS en heldækkende fartplan, mens Cimber Sterling først fra september kan tilbyde 5 hverdagsrotationer.

Norwegian har også 5 hverdagsrotationer, men en noget højere pris end Cimber Sterling. Til gengæld har Norwegian et kvalitetsprodukt på inflight-delen, hvorfor selskabet vil kunne tiltrække forretningsrejsende, der ønsker en billig rejse og høj komfort med mulighed for at arbejde om bord i flyet.

Men baseret på pris og fartplan, der er de vigtigste parametre for forretningsrejsende, synes Cimber Sterling og SAS at have de bedste kort på hånden. Men det kræver til gengæld, at begge selskaber kan fastholde en høj punktlighed og regularitet.