- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Hård konkurrence til Shanghai

Fra den 1. marts vil SAS atter flyve til den kinesiske metropol Shanghai. Dermed vender det skandinaviske luftfartsselskab tilbage til den rute, somselskabet måtte opgive i 2007.

En genoptagelse af ruten har været et stærkt ønske fra dansk og skandinavisk erhvervsliv. Selvom der er utallige flyforbindelser fra alle de store europæiske trafikknudepunkter direkte til Shanghai, er det ofte en omvej først at flyve sydpå, idet ruterne til Kina oftest går op over Skandinavien.

Ved at flyve direkte fra København kan der spares rejsetid og sikres en mere bekvem rejse med færre flyskift. Tidsbesparelsen ved den direkte rute fra København er næsten 3 timer i forhold til at rejse via Frankfurt og helt op til 4 timer, hvis man har været vant til at rejse via Paris.

Massiv konkurrence

SAS vil flyve fem gange om ugen med et Airbus A340-300 fly med plads til245 passagerer. Men selskabet vil lige fra begyndelsen få massiv konkurrence. Finnair ogsyv andre europæiske luftfartsselskaber udbyder i sommertrafikprogrammet op til95 ugentlige afgange til Shanghai.

Hertil kommer de kinesiske selskaber samt de tre store selskaber i Mellemøsten, henholdsvis Emirates, Etihad Airways og Qatar Ariways.

Fra Luftfartsselskab Ugentlige frekvenser
Paris-Charles de Galle Air France 21
London-Heathrow British Airways 6
Helsinki-Vantaa Finnair 7
Amsterdam-Schipol KLM 14
Frankfurt Airport Lufthansa 14
Munich Airport Lufthansa 7
København SAS 5
Zurich Airport SWISS 7
Istanbul-Ataturk Airport Turkish Airlines 7
London-Heathrow Virgin Atlantic 7

Størst på ruterne til Shanghai er Air France-KLM, der tilsammen udbyder 35 ugentlige afgange i højsæsonen.

Lufthansa-gruppen med Lufthansa og SWISS flyver fra alle tre Star Alliance-hubs Frankfurt, München og Zürich direkte til Shanghai. Det bliver til samlet 28 ugentlige afgange i højsæsonen.

British Airways og Virgin Atlantic dækker det britiske marked med samlet 13 ugentlige afgange i sommertrafikprogrammet. I Norden skal SAS konkurrere med Finnair, der flyver dagligt til Shanghai.

Endelig har det ekspansive tyrkiske Star Alliance-selskab Turkish Airlines en daglig forbindelse fra Istanbul Ataturk Airport. Den tyrkiske storlufthavn er tilgængelig gennem tre daglige forbindelser fra København og i løbet af 2012 også direkte forbindelser fra henholdsvis Aalborg og Billund.

Prisledende på det danske markedblandt de europæiske selskaber er Air France-KLM og British Airways. En returbillet til Shanghai kan erhverves for omkring 4.800 kroner. Derimod vil den billigste returbillet med SAS direkte fra København koste omkring 5.500 kroner.