- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Heathrow fyldt til bristepunktet

Heathrow Airport indtog en europæisk førsteplads med over 69 millioner passagerer i 2011, men væksten i den britiske storlufthavn hæmmes af manglende kapacitet. Lufthavnen udnyttede 99,2 procent af samtlige udstedte start- og landingstilladelser sidste år.

Nu kan der snart ikke være flere.

Det er sjældent noget dårligt, at man har udsolgt, men for Englands største lufthavn har passagerkapaciteten længe været en udfordring.

Heathrow Airport ligger ganske vist stadig nummer 1 i Europa, da man i2011 fik enfremgang på 5,3procenttil 69.390.628 passagerer.

På andenpladsen fulgte Paris-Charles de Gaulle med 60.970.551 passagerer, mens Frankfurt Airport med 56.436.255 passagerer blev Europas 3. største lufthavn i 2011.

Dermed overgik Heathrow Airport sin egen passagerrekord fra 2007, men vækstmulighederne er forsvindende små for den britiske storlufthavn, der nu for alvor er ved at værefyldt til bristepunktet.

Lufthavnen er ganske enkelt ved at operere på fuld kapacitetsudnyttelse. Ifølge en rapport fra lufthavnens ejer BAA, benyttede Heathrow Airport sig i 2011 af 99,2 procent af samtlige udstedte starts- og landingstilladelser.

Det betyder, at lufthavnen ofte oplever forsinkelser, fordi man opererer på maksimal kapacitet hele tiden, og samtidig kan nye selskaber kun komme ind ved at købe de meget dyre slots fra en eksisterende udbyder, hvilket ikke skaber vækst.

Politisk diskussion

Koncernchef hos BAA,Colin Matthews, har ved flere lejligheder understreget, at der skal tilføres yderligere kapacitet til Heathrow for at følge med efterspørgslen og at Storbritannien allerede nu mister vigtig trafik til vækstlandene i Asien,der i stedet bruger andre europæiske og mellemøstlige lufthavne.

For 20 år siden var Heathrow Airport nummer to pålisten af europæiske lufthavne med flest destinationer, men den position er langsomt svækket i takt med at andre lufthavne har kunnet udvide mere end den britiske storlufthavn.

De manglende udvidelsesmuligheder og de tabte nye ruter koster ifølge Frontier Economics det britiske samfund et økonomisk tab på over 10 milliarder danske kroner årligt.

Ifølge BAA er det derfor bydende nødvendigt, at myndigheder og politikere for alvor begynder at forhandle om den tredje startbane, der lige nu er lagt i mølposen.

Regeringen afviste sidste år muligheden for en tredjestartbane ved Heathrow, og en større rapport ventes i marts at vurdere mulighedenfor en helt ny lufthavn ved Themsens munding.

Klar til OL

Uanset problemerne melder Heathrow sig klar til åbningen af sommerens Olympiske Lege i London, hvor 80 procent af al trafik ventes at komme via lufthavnen.

Ifølge prognoser ventes der 137.000 personer i lufthavnen dagen efter den officielle afslutningsceremoni når atleter, sportsfolk, journalister og turister alle skal vende hjem.

Det er det spanske konglomerat Ferrovial, der står bag selskabet BAA, der ejer Heathrow og fem andre britiske lufthavne. Konkurrencemyndighederne har dog for nylig beordret BAA til at sælge sine ejerandele i Edinburgh og Stansted lufthavnene.