- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er de kommende oversøiske ruter fra Norden

Der arbejdes ihærdigt i de store nordiske lufthavne med at tiltrække nye oversøiske ruter. Der er et stort potentiale for nye ruter til USA og Asien, viser en samlet oversigt fra de fire nordiske storlufthavne.

Interkontinentale flyruter er vækstmotorer for de store hovedstadslufthavne. Derfor arbejder medarbejderne i de respektive ruteudviklingsafdelinger ihærdigt på at tiltrække nye luftfartsselskaber med oversøisk rutepotentiale.

Det er ingen undtagelse i de nordiske hovedstadslufthavne i København, Oslo, Stockholm og Helsinki. Hidtil har Københavns Lufthavn haft en naturlig førerposition, da SAS for mange år siden besluttede at CPH skulle være selskabets hub i Skandinavien. Men den danske hovedstadslufthavn er under konstant pres fra de øvrige storlufthavne i Norden, der alle ønsker at tiltrække flere interkontinentale ruter.

Ser man nærmere på det interkontinentale rutepotentiale for de nordiske storlufthavne tegner der sig et billede, hvor nye destinationer til USA og Asien dominerer.

Top10 interkontinentale destinationer
(uservicerede ruter)

Destination CPH OSL ARN HEL TOTAL
Los Angeles 76.393 28.000 26.000 20.364 150.757
San Francisco 61.872 21.000 33.000 24.241 140.113
Miami 60.994 i.o. 13.000 39.992 113.986
Boston 35.493 24.000 17.000 14.198 90.691
Hong Kong 34.962 24.000 24.500 i.o. 83.462
Delhi 34.054 26.000 20.000 i.o. 80.054
Orlando 31.677 22.000 13.000 i.o. 66.677
Manila 28.451 28.000 i.o. i.o. 56.451
Seattle 19.798 18.000 12.000 i.o. 49.798
Johannesburg 18.673 i.o. 21.500 i.o. 40.173

Kilde:Data leveret af de respektive lufthavne.

Potentiale i Californien og Florida
Tallene viser med al tydelighed, at SAS har valgt rigtigt med San Francisco som ny destination fra 8. april næste år. Potentialet til den amerikanske vestkyst synes dog genereltat være stort, idet destinationen Los Angeles rent faktisk overgår flower-power-byen mod nord.

Lidt længere nordpå i staten Washington er der stadig et rutepotentiale. SAS betjente ruten mellem København og Seattle i mere end 40 år, men måtte indstille i 2009, da besparelser tvang to langdistancefly på jorden.

En rute fra Skandinavien til Flordia synes dog at være indenfor rækkevidde. Potentialet til Miami og Orlando er ganske stort. Her har Københavns Lufthavn gode muligheder for at gøre sig gældende, selvom Helsinki også har et pænt antal pasagerer, der ønsker at besøge solskinsstaten i det sydlige USA. Men CPH ligger geografisk bedre for en sådan rute, som kunne have Norwegian som potentiel operatør med det store potentiale af fritidsrejsende.

Mange tidligere SAS-destinationer
I Asien har Finnair dækket sig godt af og flyver allerede fra Helsinki til henholdsvis Delhi og Hong Kong. Men der er stadig et stort potentiale for en sådan rute fra de skandinaviske lufthavne, omend mange i dag rejser via Helsinki til de to destinationer. Begge destinationer har SAS tidligere flirtet med. Fra efteråret 2008 til foråret 2009 fløj SAS i en kort periode til Delhi, mens Hong Kong-ruten lukkede foromkring 10 år siden.

Det er også bemærkelsesværdigt, at der er et relativt stort rutepotentiale til Fillipinernes hovedstad Manila fra henholdsvis Danmark og Norge. Det er dog primært etnisk trafik , der dominerer i dette segment.

Endelig er der Sydafrikasstørste by Johannesburg, somtiltrækker en god blanding af forretnings- og fritidsrejsende. Det er også en destination som SAS har en historie og mange traditioner forbundet med, ligesom det sydafrikanske South African Airways i flere omgange har fløjet til København.

Ser man på de enkelte lufthavne er der også specifikke rutebehov, der ikke afspejler sig i hele den nordiske region. I Norge er der et stort behov for en rute til Houston som følge af de store off-shore aktiviteter. Herudover har København og Stockholm den brasilianske storby Sao Paulo højt på listen over uservicerede ruter, mens den sydkoreanske hovedstad Seoul også har et stort potentiale fra København.