- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er Finnairs kommende Asien-ruter

Finnair forventer frem til år 2020 at åbne to nye Asien-ruter om året. I 2013 blev det Xian og Hanoi, men 15 nye destinationer er i kikkerten.

Finnairer i dag det tredjestørste flyselskab i trafikken mellem Europa og Asien. En position, som selskabet har skabt gennem de seneste 12 år, hvorantallet afflyafgange til Asiener vokset med ikke mindre 623 procent.

I 2001 havde Finnair i alt 13 afgange om ugen mellem Helsinki og Asien fordelt på destinationerne Bangkok, Singapore, Beijing og Tokyo. I sommeren 2013er antallet af afgange kommet op på 81 om ugen fordelt på 13 destinationer i den asiatiske region.

Det finske flyselskab har i den grad udnyttet af jorden er rund, og at den korteste vej mellem Asien og Europa netop går via Finland.En transfertid på blot 35 minutter i Helsinki-Vantaa Airport forstærker samtidig det væsentligste salgsparameter, der handler om kort rejsetid.

Tredje fase af Asien-strategi
Siden Finnair åbnede sine første ruter til Asien har selskabet løbende udviklet strategien. Den første fase handlede om at skabe forbindelse mellem de største lufthavne i Europa samt de største destinationer i Asien. Her var der tale om stærke flyforbindelser fra København, London, Amsterdam, Frankfurt og München til Beijing, Tokyo, Hong Kong, Singapore og Bangkok. Men ret hurtigt blev trængslen for stor på disse ruter, hvorfor Finnair gik en i en ny fase.

Anden del af Asien-strategien handlede om at skabe gode forbindelser fra de største europæiske lufthavne samt sekundære europæiske lufthavne til samtlige Finnairs destinationer i Asien. Dermed blev fartplanen tilpasset flyforbindelser fra Billund, Gøteborg, Hamborg, Manchester, Norrköping og Tallinn i tillæg til de største europæiske og skandinaviske lufthavne.

Endnu engang blev Finnair nødsaget til at forfine strategien, da de store selskaber fra Mellemøsten fik held med at trække trafik ned til de respektive hubs i Abu Dhabi, Doha og Dubai og herfra videre ud til Asien.

Derfor er Finnair nu gåët ind i sin tredje fase af Asien-strategien, hvor der satses på ruter, der skal forbinde trafikken fra de største europæiske og skandinaviske lufthavne til sekundære lufthavne i Asien. De seneste tre ruteåbninger har således fundet sted til Chongqing i Kina samt i den kommende sommer til Xian i Kina og Hanoi i Vietnam. Her kan Finnair operere i en monopol-lignende situation, da der er ingen eller få europæiske konkurrenter på disse ruter.

En til to nye ruter om året
Vækstambitionerne i forhold til det asiatiske marked er så store, at Finnair venter at øge antallet af destinationer i Asien ganske betydeligt.

“Vi forventer at åbne ruter tilen eller to nye Asien-destinationer om året frem til år 2020,“ forklarer Robert Gustavsson, der er Finnairs nye Country Manager i Danmark.

Der er allerede sat navn på de mulige destinationer i Asien, som Finnair har i kikkerten. Ikke færre end 15 destinationer i otte lande ligger i den pipeline, hvor BRIK-landene Kina og Indien dominerer. Destinationerne er følgende:

Fillipinerne: Manila
Indien: Mumbai, Chennai og Bangalore i Indien
Indonesien: Jakarta
Japan: Fukuoka og Sapporo
Kina: Kunming, Changsha, Hangzhou og Tinajin
Malaysia: Kuala Lumpur
Mongoliet: Ulan Bator
Sydkorea: Pusan

Det er ikke nødvendigvis alle ruter, der bliver helårsruter. Det er heller ikke tilfældet med de seneste ruteåbninger.

“Hvis den nye rute til Hanoi udvikler sig succesfuldt, vil vi forsøge at gøre den til en helårsrute i 2014. Derimod er Xian kun aktuel som sæsonrute,“ siger Robert Gustavsson.

Ekspansionen kræver mere flykapacitet, men det er også på vej. Finnair har bestilt 11nye langdistancefly af typen Airbus A350XWB, hvor det første forventes leveret i 2014. De nye fly skal primært erstatte Airbus A340-flyene, som Finnair i dag har syv af. Derimod agter man at beholde de otte Airbus A330-fly, der først og fremmest skal anvendes til ekspansion på nye ruter.