- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Her er fremtidens business class-sæde

Et sæde, der kender dig ud fra data fra din profil på sociale medier, og hvor tv-skærmen kontrolleres med øjnene. Det kan være realiteten på business class om få år.

Integration af helt ny teknologi og samspil mellem sædet og de sociale medier. Det er nogle af nyskabelserne i et bud på fremtidens business class-sæde.

Sædet er designet til at kende og huske dig baseret på en forbindelse til din smartphone eller andet elektronisk apparat. Placer enheden på sidepanelet og sædets it-system skaber forbindelse til dine profilsider på de sociale medier. Her aflæser den dine digitale fodaftryk og hvad du kan lide når du rejser.

Ved hjælp af de data bestemmer sædet hvilket indhold du vil kunne lide. Det vil så komme frem på skærmen uden at du skal gøre andet end at læne dig tilbage. Sædet vil også bruge dataene til at fastslå i hvilke farver lamperne i sædets sidepaneler skal lyse, om du vil have massage og hvad din favoritmad er.

Hovedstøtten er udstyret med surround-højtalere og skærmen kontrolleres alene med dine øjne. Kig på et ikon for en film du kan lide og den går i gang. Kigger du for eksempel væk for at bede stewardessen om mere champagne eller bestille mad, så stopper filmen. Når du er klar igen og retter blikket mod skærmen, starter filmen igen. Hvis man gerne vil have filmen kørende i baggrunden mens man læser, kigger ud af vinduet eller spiser, så er det muligt at slå funktionen fra eller helt undlade at benytte den på turen.

Tid til briller
Som en lille ekstra funktionalitet forventer folkene bag det nye sæde, at skærmen vil kunne teste dit syn og undersøge om det er tid til briller eller til nye briller med mere styrke.

Det er B/E Aerospace, der producerer flysæder og anden kabineindretning, der sammen med bilproducenten BMW og den franske industrigigant Thales er kommet frem til hvordan de tror, at fremtidens business class-sæde vil se ud.

B/E Aerospace, BMW og Thales har endnu ingen kunder til det nye sæde. Men de forventer at kunne levere sæderne til interesserede flyselskaber inden for tre år.