- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er konkurrenterne på de 45 nye SAS-ruter

SAS skal i direkte konkurrence med Norwegian på 21 ud af 45 nye ruter fra Skandinavien. Den nye omkostningsplatform kommer til at stå sin prøve mod den norske udfordrer.

Der er lagt op til en styrkeprøve, når SAS i den kommende sommer vil udfordre det norske lavprisflyselskab Norwegian på 21 ud af 45 nye ruter.

SAShar siden2009 været tvunget til at afgive markedandele til det ekspansive norske flyselskab, idet SAS ikke var konkurrencedygtige på de sydeuropæiske ruter som følge af et for højt omkostningsniveau.

Nu har selskabet fået konkurrencedygtige overenskomster samt nyt materiel på vej ind i flåden, således at der kan opereres mere lønsomt end hidtil. Den mulighed benytter SAS til et comeback på en række ruter, som selskabet har betjent før, men også til at åbne nye ruter, hvor konkurrenten Norwegian for en stor del allerede er til stede.

Den langt overvejende del af de 45 nye ruter er lavfrekvente ruter til feriedestinationerne opereret i højsæsonen fra slutningen af juni til midten af august måned.

Nye helårsruter udgår fra København til Budapest, Prag, Newcastle og San Francisco. Fra Oslo bliver der helårsruter til Berlin og Budapest, men Helsinki fårtre helårsruter til henholdsvis Paris, Prag og Rom.

Konkurrentoversigt nye SAS-ruter
(antal ugentlige afgange)

Fra København SK DY OK AB AY TP XC HG
Alanya-Gazipasa GZP 3 1
Biarritz BIQ 2
Budapest BUD 6 6
Cagliari CAG 1
Newcastle NCL 5
Palermo PMO 1
Prag PRG 6 7 19
Pula PUY 1
San Francisco SFO 6
Thessaloniki SKG 1
Fra Oslo SK DY OK AB AY TP XC HG
Athen ATH 3 3
Berlin TXL 3 12 17
Budapest BUD 3 7
Cagliari CAG 1
Lissabon LIS 2 2 7
Malta MLA 2 2
Palermo PMO 1
Pristina PRN 1 2
Pula PUY 1 2
Santorini JTR 1 3
Salzburg SZG 1 2
Tenerife TFS 1
Valencia VLC 1
Fra Bergen
Antalya AYT 1 1
Dubrovnik DBV 1 1
Fra Stavanger
Antalya AYT 1 1
Fra Trondheim
Split SPU 1 2
Fra Stockholm SK DY OK AB AY TP XC HG
Alanya-Gazipasa GZP 2
Cagliari CAG 1
Innsbruck INN 2 1
Palermo PMO 1 2
Pristina PRN 2 0
Pula PUY 1 1
Thessaloniki SKG 2
Tel Aviv TLV 2 2
Fra Gøteborg
Nice NCE 2 2
Pristina PRN 1 1
Åre Östersund OSD 1
Fra Helsinki SK DY OK AB AY TP XC HG
Genève GVA 1 14
Paris CDG 5 3 35
Prag PRG 6 14
Rom FCO 4 4 14
Åre Östersund OSD 2
Fra Kittila
Tampere TMP 1
Turku TKU 1

SK = SAS | DY = Norwegian | OK = CSA Czech Airlines | AB = Airberlin | AY = Finnair |
TP = TAP Portugal | XC = Corendon Airlines| HG = Fly NIKI

Store udfordringer
På de lavfrekvente ferieruter er der ikke den store risiko for SAS. Efterspørgslen er traditionelt høj i denne periode, og billetindtægten vil kunne holdes på et relativt højt niveau.

Det bliver noget vanskeligere på helårsruterne. Fra København til Prag skal SAS i direkte konkurrence med Norwegian og CSA Czech Airlines, der flyver henholdsvis seks og 19 gange om ugen på ruten, mens SAS lægger ud med seks ugentlige afgange. Tilsvarende skal SAS imod Norwegian på København-Budapest ruten, hvor begge selskaber vil tilbyde seks ugentlige afgange.

Fra Oslo springer destinationen Berlin i øjnene. Her vil SAS flyve tre gange om ugen, mens Airberlin har 17 ugentlige afgange og Norwegian 12 ugentlige afgange. Det synes at være en stor udfordring.

Det samme er tilfældet i det finske marked med nye ruter, hvor Finnair i forvejen er dominerende. På ruten Helsinki-Paris flyver Finnair 35 gange om ugen, mens SAS vil forsøge sig med op til fem ugentlige afgange. Til Prag og Rom flyver Finnair 14 gange ugentligt, mens SAS vil starte op med henholdsvisseks ogfire ugentlige afgange.

Trods udsigt til en direkte konfrontation på 21 ud af de 45 nye SAS-ruter tager man det roligt hos det norske lavprisflyselskab.

“Vi fortsætter med vores vækstplan og holder fuld fokus på det vi er gode til. Herudover har vi ingen kommentarer til det nye ruteprogram fra SAS,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.