- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er Ryanairs mulige afløsere

Særligt to flyselskaber kunne tænkes at overtage nogle af de ruter, som Ryanair forlader som følge af baselukningen i Billund.

Ryanair har indtil videre sat navne på fem af de ruter fra Billund Lufthavn, som vil blive lukket som en konsekvens af at selskabet på lørdag lukker sin base i lufthavnen. De to små ruter til Corfu og Chania i Grækenland vil blive lukket den 30. juli, da Ryanair ikke er i stand til at betjene ruterne med fly fra Corfu og Chania. De øvrige 12 sommerruter vil fortsætte, oplyste selskabet tirsdag.

Når vinterfartplanen træder i kraft i slutningen af oktober, så må Billund vinke farvel til tre ud af de fire ruter, som Ryanair flyver fra Billund om vinteren, hvor man har ét fly stationeret i lufthavnen.

Det er ruterne til Malaga, Tenerife og Budapest der lukker, mens selskabets suverænt største rute fra Billund, nemlig ruten til London Stansted, opretholdes.

Når Billund Lufthavns ruteudviklingsafdeling skal forsøge at få andre selskaber til at overtage de ruter, som Ryanair trækker sig fra, så er der formentlig især to selskaber, som de vil fokusere på.

Ikke ville slås med Ryanair
Det ene er Norwegian. Selskabet har i mange år fløjet i en stor bue udenom Billund Lufthavn. Kun en enkel lille rute til Oslo Gardermoen er det blevet til indtil man 1. juni i år åbnede en beskeden sommerrute til Barcelona El Prat to gange om ugen frem til 23. oktober. Norwegian har helt bevidst ikke ville slås med Ryanair.

Sagen er imidlertid den, at to ud af de tre vinterruter, som Ryanair lukker, går til lufthavne, hvor Norwegian har base. Det er lufthavnene i Malaga og på Tenerife. Herfra flyver man til en lang række destinationer i Nordeuropa. Og selvom Ryanair forsvinder fra ruterne, så forsvinder danskernes trang til at tage til Sydspanien og De Kanariske Øer om vinteren ikke.

Løbe ruterne i gang
Norwegian kan lukrere på, at Ryanair har vænnet danskerne til at kunne flyve fra Billund til Malaga og Tenerife. De skal ikke bruge energi på at løbe ruterne i gang, men kan blot overtage Ryanairs passagerer – uden at skulle konkurrere med Ryanair. Ruten til Malaga er Ryanairs næststørste rute fra Billund med over 66.000 passagerer sidste år, mens Tenerife er den 10. største rute med over 22.000 passagerer sidste år.

Det er dog ikke fordi Norwegian ligefrem savner noget at sætte sine fly på selskabets i alt seks spanske baser til at lave. Fornylig annoncerede Norwegian, at man vil starte indenrigsflyvning mellem baserne på det spanske fastland og baserne på De Kanariske Øer. Og fra baserne i det spanske flyver Norwegian både til de skandinaviske lande, Finland, Storbritannien, Tyskland, Malta, Italien og Kroatien.

På kryds og tværs
Den anden aktør, som Billund Lufthavn sandsynligvis kan have held til at sælge sig selv til, er ungarske Wizz Air. Selskabet har et spraglet rutenetværk primært på kryds og tværs af Østeuropa, men også med ruter fra Østeuropa til Central- og Nordeuropa. Selskabet gjorde sin entré i Billund den 19. juni, da man åbnede en rute fra Gdansk i Polen. Og til september følger man op med en rute mellem Billund og Vilnius. En rute, som selskabet overtager efter det konkursramte Air Lituanica.

Wizz Air har hovedkontor i Budapests Ferenc Liszt Lufthavn og har 33 helårsruter og syv sommerruter fra den ungarske hovedstadslufthavn. At tilføje Billund til rutekortet fra Budapest ville derfor være oplagt. Ryanair har løbet ruten i gang og gjort den til sin fjerdestørste Billund-rute med knap 50.000 passagerer sidste år.

I dialog i 11 år
Ruteudvikling er dog en langvarig proces, som kræver en stor portion tålmodighed. For selvom en rute ser oplagt ud at åbne, så er det langt fra sikkert, at et flyselskab har den fornødne kapacitet. Desuden kan det være, at andre rutemuligheder virker mere tillokkende.

Københavns Lufthavn og Ryanair var i dialog i mere end 11 år inden det lykkedes at få det irske lavprisselskab til at komme til København. I går lukkede selskabet sin base i Københavns Lufthavn efter kun 111 dage. Men Ryanair bevarer fire ruter ind og ud af CPH og forventer at åbne yderligere 10 ruter alene i år.