- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er SAS’ nye langdistance-fly

33 centimeter er en af de væsentligste forskelle på SAS' nuværende og kommende langdistancefly.

Når SAS i2018 modtager de første eksemplarer af selskabets nye langdistancefly, Airbus A350XWB, vil kabinen være op til 33 centimeter bredere end den er ombord på de Airbus A330 og A340-fly, som SAS opererer i dag på sine oversøiske ruter til Nordamerika og Asien. XWB står nemlig for ”eXtra Wide Body”. Om SAS holder fast i sædekonfigurationen fra de nuværende Airbus-fly med 2-4-2 på tværs, eller om de bruger den ekstra plads til at gøre sæderne smallere og mase en ekstra stolerække ind, ligger ikke fast endnu.

Airbus planlægger at bygge Arbus A350’eren i tre forskellige størrelser. Standard-modellen, Airbus A350-900, er den som SAS har bestilt. Det første eksemplar havde sin jomfruflyvning for under to uger siden, og i andet kvartal næste år forventer Qatar Airways at modtage de første eksemplarer i Doha.

Bedre forretning
IfølgeSAS fårA350-900’eren plads til op til 308 sæder i en normal 3-klasses opsætning, som den SAS har på sine syv A340’ere og fire A330’ere i dag. Her er der dog kun indrettet plads til mellem 245 og 265 passagerer. Flyet er mere end tre meter længere end sine forgængere og som nævnt udstyret med en 33 centimeter bredere kabine.

SAS er i dag hæmmet af at udgiften til brændstof til Airbus A340’ernes hele fire motorer kun kan fordeles på omkring 245 sæder. Til sammenligning får Norwegian 291 sæder i sine Boeing 787 Dreamliner-fly, hvor det første forventes at komme til Oslo på søndag.

Med flere sæder at sælge, kun to motorer og et brændstofforbrug, der ifølge Airbus bliver mindst30 procent mindre, er der udsigt til at SAS kan få en langt bedre forretning ud af sin langruteforretning end det er tilfældet i dag med de syv Airbus A340-fly.

Gå op i størrelse
Ved at vælge Airbus A350-900 fremfor Boeing 787-8 eller -9 Dreamliner har SAS også mulighed for at konvertere nogle af ordrerne til den større A350-1000. På Paris Airshow lancerede Boeing officielt den større 787-10. Men den kan kun tage lige så mange passagerer som Airbus A350-900.

Hvis SAS havde købt Dreamlineren og på et tidspunkt ønskede at konvertere nogle af bestillingerne til et større fly, ville man derfor sandsynligvis være nødt til at vælge den Boeing 777X, som stadig er på tegnebrættet hos Boeing. Med valget af Airbus A350 er det muligt for SAS at gå op i størrelse uden at skulle skifte flytype.

Finnair bliver det første europæiske luftfartsselskab til at modtage det nye Airbus-fly i 2015, og blandt de største brugere af flyet bliver SAS’ nære samarbejdspartner Singapore Airlines.