- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Her er verdens sikreste flyselskaber

Ifølge det tyske Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC), der har vurderet sikkerheden i 800 flyselskaber, er Finnair det sikreste flyselskab i verden. SAS er at finde noget længere nede på listen.

Finnair har i 2012 avanceret til en position som verdens mest sikre flyselskab, hvis man skal tro tyske Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC), der hvert år vurderer sikkerheden i 800 flyselskaber.

Førstepladsen har Finnair indtaget med en sikkerhedsrate på 0,005 foran henholdsvis Air New Zealand og Cathay Pacific, der begge kan præstere en sikkerhedsrate på 0,007. Der er kun to øvrige europæiske flyselskaber på top 10-listen. Det er henholdsvis TAP Portugal som nr. 7 og British Airways som nr. 10.

SAS skal man finde helt nede på en plads som nr. 50 med en sikkerhedsrate på 0,278. Det er hændelserne med Dash8-Q400-flyene i 2008, der trækker ned, ligesom den tragiske flykatastrofe i Linate-lufthavnen ved Milano den 8. oktober 2001, hvor 118 mennesker omkom, da et lille privatfly krydsede ind foran det startende MD87-fly fra SAS.

Europæiske flyselskaber som easyJet, Airberlin, KLM, Ryanair, Swiss, Alitalia, Air France og Iberia ligger således bedre placeret end SAS. Og selv russiske Aeroflot kan med en placering som nr. 39 og en ulykkesrate på 0,110 snige sig ind foran SAS.

Favoriserer longhaul-flyselskaber
JACDEC-undersøgelsen tager dogikke højde for ansvar eller skyldsspøgsmål i forbindelse med registreringen af de mange hændelser. Derfor kan man som flyselskab uforskyldt få en dårlig placering på listen.

Den af JACDEC anvendtesikkerhedsrate er sammensat ud fra en lang række kriterier. Der er blandt andet vurderet samtlige flyulykker indenfor de seneste 30 år sammenholdt med, hvor mange passagerkilometer (RPK), som de enkelte flyselskaber har fløjet. Herudover er der taget hensyn til internationale sikkerhedsstandarder som eksempelvis IOSA og USOAP.

Endelig har JACDEC også medtaget en tidsvægtfaktor, således af effekten af de seneste ulykker øges, mens ulykker i fortiden har mindre indflydelse på sikkerhedsraten. Alle beregningsdata bliver nulstillet efter en periode på 30 år, således at ulykker før 1983 ikke er med i beregningsgrundlaget. Dødsfald er kun medregnet, når det er sket om bord på passagerfly, og der er ikke medtalt eventuelt omkomne på landjorden eller ved tredjeparts ulykker i andre fly.

Umiddelbart kunne det tyde på, at undersøgelsen favoriserer de flyselskaber, der tilbagelægger mange passagerkilometer, idet der tilsyneladendeikke er taget højde for det årlige antal operationer, hvilket givetvis vil give et mere retvisende billede. Hovedparten af alle flyulykker opstår nemlig i forbindelse med start eller landing, hvorfor der er større risiko forbundet med mange operationer i forhold til at flyve mange kilometer gennem luften.

Sikkerhedsrate top 10 (JACDEC)

Rang Selskab Grundlagt Sikkerhedsrate
1. Finnair 1924 0,005
2. Air New Zealand 1940 0,007
3. Cathay Pacific 1946 0,007
4. Emirates 1985 0,008
5. Etihad Airways 2003 0,008
6. EVA Air 1991 0,009
7. TAP Portugal 1946 0,009
8. Hainan Airlines 1993 0,010
9. Virgin Australia 2000 0,010
10. British Airways 1919 0,011
50 SAS Scandinavian Airlines 1946 0,278

Kilde: JACDEC / Aero International