Østre Landsret mener ikke Terminal A kan sagsøge en tidligere transportminister. Nu vil folkene bag den alternative lavpristerminal inddrage den nuværende transportminister Magnus Heunicke.
Onsdag blev endnu et kapitel skrevet i den langvarige fortælling om planerne om at opføre en alternativ lavpristerminal i Københavns Lufthavns sydøstlige hjørne. Gårsdagens kapitel handlede om afgørelse i den retssag, som folkene bag det såkaldte Terminal A-projekt havde anlagt mod Transportministeriet og tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Terminal A-folkene ville bruge retssagen til at presse Transportministeriet til at komme med en klar tilkendegivelse af om de vil give tilladelse til etableringen af terminalen eller ej.
Men ingen af parterne kunne gå fra Østre Landsrets lokaler i Bredgade i det indre København med armene over hovedet. For landsretten afgjorde, at det slet ikke er deres bord at træffe en afgørelse. Landsretsdommerne mente nemlig slet ikke, at Transportministeriet havde truffet en ”forvaltningsafgørelse”, som retten kunne tage stilling til det rimelige eller urimelige i.
Derfor blev sagen afvist og parterne sendt tomhændede hjem.
Nu vil folkene bag Terminal A-projektet gå til Henrik Dam Kristensens afløser, nuværende transportminister Magnus Heunicke (S).
”Jeg vil i morgen (i dag, red.) tage kontakt til Magnus Heunicke og bede om et møde. Vi er nødt til at vide hvad regeringen vil. Vil de have skærpet konkurrence eller ej?” siger tidligere transportminister Flemming Hansen (K), der er bestyrelsesformand i Terminal A.
Han bemærker, at Magnus Heunicke i sin tid som transportordfører var positiv over for Terminal A-projektet.
Forhindrede opførelsen
Ideen om at etablere en lavpristerminal på Københavns Lufthavns arealer som et alternativ til den eksisterende lufthavn, blev lanceret i 2008. Herefter brugte Konkurrencestyrelsen flere år på at vurdere om Københavns Lufthavne A/S var forpligtiget til at leje arealer ud til opførelsen af en konkurrerende lufthavnsterminal. I mellemtiden brugte lufthavnen 200 mio. kroner på at opføre sin egen lavprisfinger, som stod klar i oktober 2010.
Konkurrencestyrelsen var i 2012 tæt på at give Terminal A ret i, at de kunne leje jorden og bygge terminalen. Men beslutningen blev ikke til noget, da Trafikstyrelsen pludselig meddelte Konkurrencestyrelsen, at en række lovgivningsmæssige krav omkring security-kontrollen i lufthavnsterminalen forhindrede opførelsen af den alternative terminal. Trafikstyrelsen havde ellers tidligere givet grønt lys til projektet.
Det fik folkene bag Terminal A til at forlange et klart svar fra Trafikstyrelsen og transportminister Henrik Dam Kristensen. Kunne de få lov at opføre en terminal eller ej?
“Hverken transportminister eller Trafikstyrelsen har – som de ellers skal – givet hverken rettidige eller entydige svar og forhaler blot processen. På hvis vegne ved vi ikke. Sagen har stået på i 4 år, hvor Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har arbejdet meget seriøst med sagen, men Trafikstyrelsen har forsøgt at forhale processen, som ellers vil give grønt lys for konkurrence på terminalområdet – en konkurrence, der ifølge Konkurrence og forbrugerstyrelsen kommer passagererne til gode,“ sagde Mogens Kornbo, der er en af initiativtagerne til Terminal A, til CHECK-IN.dk i september 2012.
“Men nu er vores tålmodighed sluppet op og vi har valgt at indstævne såvel transportministeren som Trafikstyrelsen for at få et klart svar fra dem: Er der et problem – og i så fald hvilket. Nu har de haft flere år til at tænke over dette – vi har brug for et klart svar så vi kan løst dette og komme videre,“ understregede Mogens Kornbo i september 2012.
Knap to år senere måtte Flemming Hansen, Mogens Kornbo og co. notere sig, at de stadig ikke er blevet klogere på det spørgsmål.