- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Houston-rute i plus efter årsskiftet

SAS har succes med den nye olierute fra Stavanger til Houston. På to og en halv måned har 2.895 passagerer rejst på ruten, hvor den billigste enkeltbillet koster mere end 12.000 kroner.

SAS kan bryste sig af at have verdens længste kommercielle rute med et Boeing 737-fly. Det er olieruten fra Stavanger til Houston, hvor det indlejede fly fra PrivatAir tilbagelægger flere end 8.000 kilometer på omkring 11 timer.

SAS-ruten, der blev etableret den 20. august i år, er en all-Business Class rute, idet Boeing 737-flyet blot er udstyret med 44 sæder, der kan foldes ud til lie-flat beds. De laveste billetpriser er 25.000 kroner for en returbillet fra Skandinavien, og priserne er højere, hvis der ønkes fuld fleksibilitet i forhold til ændringer og kombination med andre flyselskaber.

Da ruten blev etableret var der mange skeptikere, der havde svært ved at se grundlaget for ruten rentabiliteten, idet den skulle have udgangspunkt i en regional lufthavn i Norge. Den danske oliegigant A.P. Møller-Mærsk kæmpede længe for at få ruten til at udgå fra København i stedet.

Men de foreløbige tal på ruten viser, at SAS tilsyneladende valgte rigtigt ved at satse på Stavanger som afrejselufthavn. Fra den 20. august frem til udgangen af oktober har 2.895 passagerer rejste på rutenummer SK951/952 til og fra oliebyen i Texas.

“Vores beregninger viste sig at være rigtige. Omkring 70 procent af passagererne er norske,“ siger informationschef Tormod Sandstø fra SAS i Norge til Aftenposten.no.

Rentabel i begyndelsen af 2015
Udover at SAS ramte rigtigt med hensyn til markedsgrundlaget, har det også vist sig, at ruten på rekordtid er blevet rentabel. Allerede i begyndelsen af det nye år, er der en positiv ruteøkonomi i Houston-ruten.

“Normalt tager det mellem et og to år at få etableret en interkontinental rute og få den til at blive lønsom. Nu viser det sig, at vi klarer det med dette fly i løbet af nogle måneder. Vi regner med at kunne gå i plus i januar eller februar,“ bekræfter Tormod Sandstø.

SAS flyver ellers i konkurrence med fem andre europæiske flyselskaber, der hvert år transporterer omkring en million rejsende til og fra Houston. Lufthansa er størst med 312.000 passagerer i 2013, efterfulgt af British Airways med 276,732, KLM med 147.789, mens søsterselskabet Air France følger lige i hælene med 147.789. Sidst ligger Turkish Airlines med 113.991 passagerer i 2013.

Hos SAS er der en ubalance i passagerfordelingen, idet 53 procent ligger på rejsen vestpå, mens 47 procent er rejst med SAS fra Houston til Stavanger. Det kan hænge sammen med, hvordan tidtabellen med tilslutningsfly er tilrettelagt. Ruten er hovedsageligt baseret på det norske marked, men der er også passagerer fra Sverige og Danmark samt fra oliemiljøet på den britiske side af Nordsøen, der er koncentreret omkring i Aberdeen.