- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

IAG ønsker MAX-fly et år før tiden

IAG har til hensigt at købe 200 Boeing 737 MAX-fly til koncernens flyselskaber, og man håber at kunne få en aftale om første levering allerede i 2022.

Det vakte stor opsigt, da IAG i forbindelse med Paris Airshow i juni indgik en intentionsaftale om at købe 200 Boeing 737 MAX. Det var noget nær det eneste positive, at den amerikanske flyproducent kunne tage med sig hjem fra den franske flyveudstilling, hvor Airbus sikrede sig ordrer på stribe.

Aftalen med IAG er endnu ikke endeligt på plads, men den britisk-spanske luftfartskoncern kan tilsyneladende ikke vente med at få adgang til de nye fly, der ifølge planen skal leveres fra 2023 til 2027. Nu vil IAG nemlig havde de første fly allerede i 2022.

Det afslørede IAG-koncernchef Willie Walsh i forbindelse med fremlæggelse af halvårsregnskabet i fredags.

“Vi har nogle meget konstruktive drøftelser med Boeing. Vi ser på muligheden for at fremrykke leveringen til 2022, hvilket vi tror vil være muligt,” sagde Willie Walsh ifølge Reuters.

Ikke et ord om “MAX”
Willie Walsh benyttede naturligt nok lejligheden til at udtrykke tillid til MAX-flyet, som formentlig i de kommende år kommer til at spille en stor rolle hos både Vueling, LEVEL og British Airways.

“Vi er stadig overbevist om, at udfordringerne vil blive løst af de godkendende myndigheder,” sagde Willie Walsh.

Men tilsyneladende er han ikke mere overbevist, end at IAG ikke nævner ordet “MAX” et eneste sted. I stedet kaldes de to varianter i regnskabsmaterialet for henholdsvis Boeing 737-8 og 737-10, hvor MAX-betegnelsen behændigt udelades.

Stærkt halvårsresultat
IAG kunne samtidig offentliggøre et halvårsresultat, der var noget bedre, end hvad analytikerne havde forudset. Driftsresultatet blev på 1.095 millioner euro mod 1.735 euro millioner i samme periode året før. 

Nettoresultatet havnede på 806 millioner, hvilket svarer til lidt mere end seks milliarder kroner. Det er dog en tilbagegang i forhold til året før, hvor IAG i de første seks måneder leverede 1.408 millioner euro på bundlinjen.

Dermed er IAG – trods usikkerhed om Brexit – tilsyneladende kommet bedre ud af første halvår end både Lufthansa-koncernen og Air France-KLM, der også netop har præsenteret halvårsregnskaber.

 

Relaterede artikler:

Paris Air Show dag 2: Boeing kom tilbage på banen

IAG kom stærkt ud af 2018

IAG: Flyvelederstrejker større trussel end brændstofpriser