- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Icelandair erstatter 737 MAX med Boeing 767

Mens Icelandairs otte Boeing 737 MAX er grounded som følge af det internationale flyveforbud, må selskabet ud at lease fly for at få trafikprogrammet til at hænge sammen.

Ingen ved endnu, hvornår det flyveforbud, som Boeing 737 MAX er ramt af efter to fatale flystyrt på blot fem måneder, bliver ophævet. Nu har Icelandair taget konsekvensen af den usikkerhed og har leaset to Boeing 767-300 indtil udgangen af september. Selskabet oplyser endvidere, at det arbejder på at leje et tredje fly i løbet af sommeren.

Umiddelbart kan valget af et klassisk langdistancefly som Boeing 767 virke som en dårlig erstatning for 737 MAX, men Icelandairs flåde består – udover de groundede 737 MAX – udelukkende af Boeing 757 og 767, og dermed er selskabets piloter og kabinepersonale allerede certificerede til den pågældende flytype. Derudover er Icelandairs samarbejdspartnere i lufthavnene rundt omkring i verden vant til at håndtere selskabets større Boeing-fly.

Dyr erstatning for MAX
Udover at Icelandair må bruge penge på at lease flyene, er det også dyrere at operere over 20 år gamle og tunge langdistancefly som Boeing 767 sammenlignet med et brændstofeffektivt 737 MAX med rundt regnet den halve startvægt. Derfor bliver det også interessant at se, om Icelandair følger i hælene på andre flyselskaber som for eksempel Norwegian og kræver kompensation af Boeing som følge af flyveforbuddet til 737 MAX.

Icelandair skriver i en kortfattet selskabsmeddelelse, at man i øjeblikket er i gang med at revidere sine fartplaner ”som følge af væsentlige ændringer i konkurrenceforholdene.” Det indikerer, at det langt fra er omkostningsfrit for selskabet at erstatte de otte 737 MAX med to-tre aldrende 767’ere, og at selskabets produkt med ændringen ikke er nær så konkurrencedygtigt og rentabelt som hidtil.

Reviderer trafikprogrammet
Selvom Icelandair nu lejer ekstra kapacitet for at kunne dække noget af det hul, som de otte 737 MAX har skabt, så skriver selskabet også i sin meddelelse, at man er i gang med at revidere sit trafikprogram for de kommende måneder.

Hvis 737 MAX-flyene får lov til at komme på vingerne igen senest til juni, skriver Icelandair også, at man overvejer at øge trafikprogrammet i forhold til det oprindeligt planlagte på grund af den lejede kapacitet.

Den første af de to 767’ere vil blive indlemmet i Icelandairs flåde i løbet af april, mens den anden støder til i begyndelsen af maj. Ifølge Icelandairs sparsomme oplysninger er der tale om fly med 262 sæder fordelt på to klasser og med entertainment-system ombord. Det fremgår ikke af selskabets oplysninger, om det tredje fly, man arbejder på at lease, også er en Boeing 767.

Relaterede links:

Norwegian grounder sine 737 MAX (opd.)

Icelandair indsætter B737 MAX 8 og 9 på CPH

Icelandair flyver i rødt