- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Indenrigsrute til Esbjerg tæt på genfødsel

Et flyselskab er parat til at genåbne indenrigsruten mellem Esbjerg og København. 75 Esbjerg-virksomheder bakker op om initiativet.

60 kilometer bag rattet eller en taxatur på op til 900 kroner er mere end virksomhederne i Esbjerg synes er rimeligt for at kunne flyve til København. Men det er hvad det kræver at komme til Billund Lufthavn, som i dag er den nærmeste indenrigslufthavn.

Det vil omkring75 virksomheder i Esbjerg nu lave om på. Sammen med Esbjerg Kommune er det lykkedes dem, at overtale et flyselskab til at genåbne indenrigsruten mellem Esbjerg Lufthavn og Københavns Lufthavn.

“Vi er i konkrete forhandlinger med et flyselskab. De sidste detaljer mangler blot at falde på plads,“ siger advokat Anders Steenstrup til CHECK-IN.dk. Han er blandt initiativtagerne til at få ruten stablet på benene.

Indtil alt er på plads, vil han ikke afsløre hvilket flyselskab, der har indvilget vestjyderne i at skaffe bedre flyforbindelser til hovedstaden.

Den kommunalt ejede Esbjerg Lufthavn er udgangspunkt for alle helikopterflyvninger til oliefelterne i den danske del af Nordsøen. Og det er blandt andet olieindustrien, der godt kunne tænke sig en rute, som kunne lette rejsen fra hovedkontorerne og ud i ”marken”.

Desuden trækker vindindustrien også stadig flere folk til byen.

Indenrigsrute frem til 1998
Billund Lufthavn er i dag den indenrigslufthavn, der ligger tættest på Esbjerg. En taxa fra Billund til Esbjerg koster omkring 900 kroner. Prisen kan dog presses ned på 500 kroner, hvis man tager en flytaxa sammen med andre. En taxa fra Esbjerg centrum til den lokale lufthavn på John Tranums vej i byens østlige udkant koster omkring 100 kroner. Vejen er opkaldt efter den berømte danske faldskærmsudspringer John Tranum, der døde i 1935 i en alder af kun 32 år.

I dansk indenrigsflyvnings guldalder, før Storebæltsforbindelsen, var Esbjerg en af Maersk Airs vigtigste ruter. Men sammen med Skrydstrup / Vojens og Odense måtte Esbjerg-ruten lade livet, da betalingsanlæggene i Halsskov slog bommene op i 1998. Cimber Air forsøgte sig dog kortvarigt i 1999 at give ruten kunstigt åndedræt. Men det blev opgivet igen trods 60.000 passagerer årligt.

Ryanair har tidligere betjent lufthavnen med en rute fra London Stansted. Foruden de mange helikoptere i pendulfart til Nordsøfelterne er der i dag kun ruteflyvninger til oliebyerne Aberdeen og Stavanger. Førstnævnte er med bmi og sidstnævnte rute betjenes af Danish Air Transport og indbefatter en mellemlanding i Billund.