- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ingen løsning på gardinstrid

SAS og det danske kabinepersonale når ikke at indgå en ny aftale om hvilemoduler på fem langdistancefly inden den midlertidige aftale udløber torsdag. Dermed kan danske stewardesser ikke arbejde på flyene, der blandt andet har base i CPH.

Selvom den nuværende midlertidige aftale løber frem til midnat mellem torsdag og fredag – når 2015 bliver til 2016 – så har SAS og selskabets danske kabinepersonale i Cabin Attendants Union (CAU) allerede nu opgivet at indgå en ny permanent aftale om brugen af hvilemoduler på fem af SAS’ 14 langdistancefly.

De fem fly er ikke udstyret med særlige lukkede hvilemoduler bagerst i kabinen til kabinepersonalet. Her er kun gardiner til at afskærme de hvilende stewardesser og stewarder fra passagererne. De fem fly er fire Airbus A330-fly, som kun bruges på kortere langdistanceruter til den amerikanske vestkyst, samt et Airbus A340-fly, som er et reservefly, der er indlejet i en begrænset årrække.

SAS og CAU indgik for et år siden en midlertidig et-årig aftale og gennem længere tid har parterne forsøgt at få enderne til at mødes. Men den seneste måned har der ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger ikke været nogle reelle forhandlinger. Den ene part har ment, at initiativet skulle komme fra den anden part og omvendt. Og så er der ikke sket noget.

For at acceptere forholdene på de fem fly har CAU forlangt andre ændringer af aftalerne om løn- og arbejdsvilkår. SAS har flere gange fremsendt forslag til en aftale, men de er blevet afvist af CAU.

Omskole 80 stewardesser
Uden en ny aftale kan danske stewardesser organiseret i den danske fagforening Cabin Attendants Union (CAU) ikke længere arbejde på de fem langdistancefly, hvoraf flere af dem har base i Københavns Lufthavn. Derfor skal SAS fremover flyve norske og svenske stewardesser ned til København fra Oslo og Stockholm for at kunne bemande kabinerne på de fem fly. SAS indgik gardinaftaler med det norske og svenske personale henholdsvis i 2012 og i foråret i år.

Samtidig skal danske stewardesser flyves den anden vej for at kunne arbejde på Boeing 737-fly ud af Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. Da SAS har delt sin mellemdistanceflåde op på den måde, at Airbus A320-flyene primært er baseret i CPH og Boeing 737-flyene primært er baseret i Oslo og Stockholm, så har SAS måtte omskole omkring 80 danske stewardesser til Boeing 737-fly.

Optage pladser
Når dansk personale om få dage skal til at bemande Boeing 737-fly med base i Oslo og Stockholm, så kan det indebære, at de for at møde på arbejde skal flyve som såkaldt ”passivt” kabinepersonale fra København til Oslo eller Stockholm og optage pladser, som betalende passagerer ellers kunne have besat.

Samtidig vil mange af dem sandsynligvis skulle indlogeres på hoteller, hvis de for eksempel skal møde på arbejde i Gardermoen eller Arlanda tidligt om morgenen.