- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Investorer trækker sig fra nyt lavprisflyselskab

Canada Jetlines skulle være gået på vingerne til december, men det nye lavprisflyselskab har ikke fundet den nødvendige kapital og mister blandt andet SmartLynx som investor.

Den 17. december skulle canadisk luftfart have haft et helt nyt lavprisflyselskab, men det kommer alligevel ikke til at ske.

Canada Jetlines er blevet tvunget til at udsætte premiereflyvningen, da selskabet ikke har fundet de krævede 40 millioner dollar (270 millioner kroner, red.) til at supplere eksisterende investeringer fra andre selskaber.

Det lettiske flyselskab SmartLynx og InHarv ULCC Growth Fund har tidligere forpligtet sig til investeringer i det canadiske flyselskab, men begge selskaber har udnyttet deres rettigheder til at opsige aftalen. Det oplyser Canada Jetlines.

Den manglende finansiering og selskabernes tilbagetrækning har fået Canada Jetlines til at afskedige de fleste ansatte, ligesom selskabet har stoppet indskuddet til de to første fly af typen Airbus A320, der skulle være modtaget i november.

Scoop-priser presser nyt selskab
Ifølge Canada Jetlines har det været svært at finde investorer, da selskabet mener, at canadiske WestJet Airlines via datterselskabet Swoop vil reagere voldsomt ved lanceringen af Canada Jetlines.

De canadiske konkurrencemyndigheder er i gang med en undersøgelse af WestJets forretning, og Canada Jetlines har derfor reduceret sine aktiviteter indtil undersøgelsens afslutning.

Canada Jetlines mener, at lavprisflyselskabet Swoop prissætter væsentligt lavere end andre lavprisflyselskaber. En talsmand fra WestJet Airlines har imidlertid over for canadiske CBC News afvist disse påstande om forretningsstrategien i Swoop.

Lille team arbejder videre
De fleste medarbejdere i Canada Jetlines vil blive afskediget, mens et kerneteam vil blive tilbage for at mødes med investorer. Et team, der ledes af bestyrelsesformand Mark Morabito. Administrerende direktør, Javier Suarez, og bestyrelsesmedlem Zygimantas Surintas, der er administrerende direktør i SmartLynx, har forladt deres poster.

”Det er meget uheldigt, at vi er nødt til at udsætte vores lanceringsdato. Vi har gjort så meget, vi overhovedet kan, uden adgang til mere kapital. Vi har investeret i at få de mest talentfulde mennesker om bord, og de har gjort et utroligt stykke arbejde med at sammensætte vores driftsvejledninger og systemer, vores brand, hjemmeside og alle andre kommercielle elementer, der er nødvendige for lancering,” siger Mark Morabito.

De kontrakter, som Canada Jetlines har nået at få landet, er sat på standby. Det samme gælder de dokumenter, der er sendt til de canadiske luftfartsmyndigheder, Transport Canada, for at få flyselskabets driftslicens.

SmartLynx har fået canadisk driftslicens
Det viser sig imidlertid, at SmartLynx, der altså nu har trukket sig, har fået tilladelse til at operere i canadisk luftrum.

Således kunne det lettiske selskab i mandags oplyse, at ACMI-operatøren SmartLynx Malta – et datterselskab til SmartLynx – har fået en FAOC-licens (Foreign Air Operator Certificate) til at operere i Canada. Licensen trådte i kraft den 9. oktober og har ikke nogen udløbsdato, meddeler SmartLynx.

”Dette var en seks måneder lang proces. Vi var nødt til at indsende al vores dokumentation og sikre, at vi fulgte Transport Canada-kravene fuldt ud. I betragtning af de høje standarder og det faktum, at vi opfylder dem, er vi meget stolte af resultatet. Det bekræfter, at vores udviklingsstrategi er effektiv, og at vores servicestandarder er høje,” siger Zygimantas Surintas fra SmartLynx, der altså har fratrådt sin stilling som bestyrelsesmedlem i Canada Jetlines.

SmartLynx Malta opererer med én Airbus A320, mens moderselskabet i øjeblikket råder over i alt 24 fly af typerne Airbus A320 og A321.

 

Relaterede artikler:

Spies-flyselskab lejer to fly fra SmartLynx

SmartLynx-træningsflyvning gik helt galt

SmartLynx på erobringstogt