- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Irland: Ikke bekvemmelighedsflag hos os

De irske luftfartsmyndigheder afviser over for USA, at Norwegian vil flyve under bekvemmelighedsflag ved at registrere sine fly og have operativ driftstilladelse i Irland.

Den 4. december sidste år søgte Norwegians irske datterselskab Norwegian Air International (NAI) om tilladelse til at beflyve USA. Ansøgningen blev indleveret, førend NAI formelt fik den irske operative licens (AOC, red.), der var klar den 12. februar i år efter en længere dokumentationsproces.

Men trods det irske AOC er det endnu ikke lykkedes for NAI at få godkendelsen fra de amerikanske myndigheder. Det er gået luftfartspolitik i sagen, og NAI-ansøgningen har nu været under behandling i hele otte måneder i det amerikanske transportministerium.

Ansøgningen har været kommenteret af en lang række interessenter inden for amerikansk luftfart, og det amerikanske ministerium er særdeles grundige i gennemgangen af de mange indsigelser og bemærkninger til Norwegians ansøgning.

Tålmodigheden har flere gange været ved at slippe op hos Norwegian. Koncernchef Bjørn Kjos har personligt skrevet til de amerikanske myndigheder og det samme har den irske transportminister Leo Varadkar, der i februar gik i en slags forbøn for Norwegian.

Sikkerhed og bekvemmelighedsflag
Flere kritikere har peget på, at de irske luftfartsmyndigheder ikke som ansvarlig myndighed vil kunne undersøge sikkerhedsforhold hos Norwegian, når selskabet ikke opererer fra irske lufthavne. Herudover er der også mange der mener, at Norwegians valg af Irland som hjemsted for langdistanceaktiviteterne er udtryk for et ønske om at operere under bekvemmelighedsflag.

Denne påstand er faldet direktøren for de civile luftfartsmyndigheder i Irland for brystet. Direktør John J. Fearon har derfor i sidste uge skrevet et brev til sin amerikanske kollega, hvor han forsøger at imødegå kritikken.

“Hvert flyselskab, der har operativ licens i Irland kan blive underlagt en sikkerhedskontrol i henhold til EU-reglerne. Personale fra de irske luftfartsmyndigheder (IAA, red.) rejser rutinemæssigt til alle de steder i verden, hvor irske flyselskaber har aktiviteter, for at kontrollere, at sikkerheden bliver fulgt. Dette inkluderer inspektion på baser, i fly samt af flybesætninger under flyvningerne,“ hedder det i brevet til de amerikanske myndigheder.

IAA-personalet må således have en voldsom stor rejseaktivitet. Alene Ryanair har baser i 64 lufthavne i Europa og Nordafrika, og Norwegian Air International som et af de mindste flyselskaber, der opererer under irsk driftslicens, har baser i USA, Skandinavien og Thailand.

Beskyldningerne om bekvemmelighedsflag afvises også af IAA-direktøren.

“Fakta er, at Norwegian Air International er en virksomhed med irsk domicil og er et datterselskab af Norwegian Air Shuttle. Alle ansvarlige ledere i Norwegian Air International har base i Irland med et betydeligt antal ansatte på selskabets irske kontor i Dublin Lufthavn.“

John J. Fearon benyttede lejligheden til gennem brevudvekslingen at rykke de amerikanske luftfartsmyndigheder for en snarlig behandling af ansøgningen fra Norwegian Air International.