- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kæmpe milliardunderskud hos Air France KLM

Luftfartsgiganten Air France KLM kom ud af regnskabsåret 2009/10 med et driftstab på 9,5 mia. kr. Selskabets omsætning gik tilbage med 15 %, mens fastlåsning af brændstofpriser kostede selskabet omkring 4,75 mia. kr.

Overskrifterne fra offentliggørelsen af årsregnskabet for Air France KLMvidner omomfanget af den igangværende luftfartskrise. Et omsætningsfald på 15 %, en negativ påvirking af resultatet på 637 mil. € (ca. 4,75 mia. kr.) fra fuel-hedging og et driftstab på 1,28 mia. € (ca. 9,5 mia. kr.) er facit fra regnskabsåret 2009/10, der sluttede den 31. marts.

Koncernchef Pierre-Henri Gourgeon kalder det da også et “annus horribilis’ med reference til de svage økonomiske resultater samt tragedien med AF447, der i juni 2009 forsvandt undervejs fra Rio de Janeiro til Paris.

Omsætningen faldt fra 24,7 mia. € til ca. 21 mia. € svarende til 15 %. Da passagertrafikken samtidig faldt 3,2 % og belægningsprocenten steg med 1 procentpoint er det mere end tydeligt, at der også har været et betydeligt pres på yield´en. Således er indtægten pr. solgt passagerkilometer faldet med næsten 11 %.

Air France KLM har som mål er at opnå break-even på driften i 2010/11, dog eksklusiv eventuelle påvirkninger fra de dispositioner om fastlåsning af brændstofpriser, der blev foretaget i 2009.

Men starten af regnskabsåret 2010/11, der tog sin begyndelse den 1. april, kunne næsten ikke blive meget værre. Askeskyen betød en aflysning af flytrafikken i fire dage i april måned. Også i maj måned har der været aflysninger, der bl.a. har berørt KLM. Derfor estimerer Air France KLM, at selskabet vil få en negativ påvirking fra askekrisen på 160 mio. € (ca. 1,2 mia. kr.) i 2010/11. Dette dog under forudsætning af, at den islandske vulkan ikke skaber flere forstyrrelser for flytrafikken. Ellers kan dette tal meget hurtigt blive større – samtidig med, at håbet om økonomisk break-even på selskkabets drift svinder ind.