- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kæmpe regning for de-icing af fly

Thomas Cook Airlines brugte i sidste vinter omkring 10 millioner kroner til de-icing af fly. Normalt koster de-icing af en Airbus 320 omkring 15.000 kr. Men rekorden er sat i Billund Lufthavn, hvor det danske charterflyselskab sidste vinter måtte betale 96.000 kr. for de-icing af ét fly.

Vinteren er en dyr fornøjelse for mange luftfartsselskaber. Når temperaturerne når ned omkring frysepunktet eller derunder, skal mange fly de-ices før de kan gå i luften.

Ence-icing foregår ved, at en varm glykolholdig-væske bliver sprøjtet på flyet for at fjerne og beskytte mod yderligere sne, is, frost og slud. Der skal bruges et sted mellem 100 og 800 liter væske til de-icing af et fly – afhængig af det aktuelle vejrlig, flyets størrelse samt hvor lang tid flyet har stået stille i det kolde vejr.

“Vi har en de-icing aftale med Nordic Aero, der dækker alle vores stationer i Skandinavien undtagen Billund og Malmø samt de små norske og svenske stationer,“ fortæller controller Per Mouritsen fra Thomas Cook Airlines i selskabets personaleblad Airmail.

Han fortæller, at selskabet i vinteren 2009/10 brugte omkring 10 millioner kroner på de-icing af fly.

“I Billund har udbyderen af de-icing monopol på sagen. Typisk tager de her dobbelt så meget for væsken, som i andre lufthavne, så en af-isning af en A320’er kan nemt løbe op i 10-35.000 DKK. Rekorden satte de i Billund den
16.december 2009. Der måtte vi betale 96.000 DKK for at få renset en A320’er,“ fortæller Per Mouritsen.

Billund Lufthavn hører da ogsåtil de dyreste lufthavne, hvad angår de-icing. Vejle Amts Folkeblad sattetidligere påmåneden fokus på provinslufthavnenes priser for de-icing væske. Her fremgik det, at flyselskaberne i Billund Lufthavn må betale 40 kronerpr. liter, når et fly skalde-ices. I Aalborg Lufthavn er prisen 27 kronerpr. liter, men dennordjyske lufthavn tager til gengæld 500 kr. i opstartsgebyr.

Kjeld Zacho Jørgensen, lufthavnsdirektør i Billund Lufthavn,udtalte til Vejle Amts Folkeblad, at lufthavnen ikke tjener penge på opgaven.

“Lufthavnen råder over tre deicing-køretøjer. De koster 4,5 millioner kroner pr. styk, og der skal også betales renter og afdrag, når køretøjerne holder stille i sommermånederne, eller når vi har en mild vinter. 40 kroner per liter er prisen, når vi skal have vores omkostninger dækket,“ siger Kjeld Zacho.