- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kaos hos nyt dansk rejseselskab

Rejseselskabet Airnavia fik en dårlig start på det opreklamerede salg af 1.000 billetter til 49 kroner. Hjemmesiden gik i sort og sendte selskabet ud i en gedigen “shitstorm“ på Facebook.

Ledelsen i det nye danske rejseselskab Airnavia glimrede på selskabets pressemøde i sidste uge ved en slående uvidenhed om de produkter, der skulle sælges og markedsføres.

Det var blandt andet lykkedes rejsepionererne – med hovedsæde i et industrikvarter i Anelystparken i Tilst uden for Aarhus – at markedsføre et tilbud om 1.000 billetter til 49 kroner, der ville blive sat til salg fredag den 13. november kl. 12.00.

Måske var det en dårlig idé at vælge fredag den 13,, hvis der er lidt overtro inde i billedet. Det lykkedes i første omgang rejseselskabet at fortælle, at de 1.000 billetter var eksklusive lufthavnsafgifter. Men forelagt oplysningerne om, at denne markedsføring af flybilletpriser ifølge en eksisterende EU-lovgivning var ulovlig, valgte Airnavia at inkludere afgiften med et formodet tab til følge.

Kaotisk salgsstart
Mange kunder havde set frem til fredag fra kl. 12.00 at kunne bestille billetter til selskabets ni destinationer, hvor der primært flyves med SAS og Danish Air Transport. Men Airnavia var angiveligt ligeså uforberedte på salgsstarten, som selskabet var til pressemødet i sidste uge.

Flere tusinde kunder forsøgte på samme tid at få adgang til Airnavias hjemmeside, og serveren kunne ikke modstå presset. Hjemmesiden gik helt i sort med den konsekvens, at mange sad i timevis og ventede på at komme til at bestille billetter.

Det førte til en gedigen “shitstorm“ på det nystartede selskabs Facebook-side, hvor der ikke blev lagt fingre imellem fra vrede kunder, der havde ventet flere timer på at sikre sig billetter, som de ikke kunne få adgang til.

I det følgende er der et udpluk af nogle af de flere hundrede kommentarer, der strømmede ind til Airnavia i løbet af fredagen og weekenden.

“I er bare pivringe.“
“Det er en ommer.“
“Er det FUP?“
“Gør I grin med os?“
“Håber dæleme at jeres flyvere virker bedre end jeres servere.“
“Tør man overhovedet flyve med jer?“
“Tror bare at jeg køber en dyr billet et andet sted.“
“Seriøst firma????“
“I kan ikke tåle den dårlige omtale, udover den I selv skaber.“
“Jeg glæder mig til at se jer i DR Kontant.“
“Hvis I ikke kan klare mere end 2.100 personer, skal I måske finde noget andet at lave,“
“Ringe kan man heller ikke, godt nok ringe det her.“
“Fup og fiduser.“

Det kunne tyde på, at der bliver noget imagemæssigt at reparere på for det nystartede rejseselskab.

Kun 300 kunder kom igennem
Mange kunder har stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor Airnavia ikke var forberedt på presset på hjemmesiden.

“Vi beklager mange gange, at vores IT-systemer i dag (fredag, red.) er stået af. Vi har haft knapt 30.000 besøg på hjemmesiden i løbet af i dag, og da der var flest, havde vi omkring 3.000 besøg på én gang. En så stor belastning havde vi overhovedet ikke regnet med. Man kan vist godt sige, at fredag den 13. har ramt os i dag,“ sagde driftschef Mathias Madsen fra Airnavia sent fredag aften til CHECK-IN.dk.

Der var således mange rejsende, der forgæves ventede i timevis på at købe billetter. Det fik Airnavia til at forlænge tilbuddet om billetter til 49 kroner frem til den 20. november, så “ingen rejsende skulle gå forgæves.“

Mathias Madsen fastholder, at ved at forlænge tilbuddet til den 20. november kan alle få mulighed for at købe en billig flybillet. Det er dog ikke kundernes opfattelse, og mange har allerede opgivet at foretage flere forsøg, selvom hjemmesiden sent fredag aften kom op at køre via et kø-system.

“Der er cirka 300 kunder, som er kommet igennem til vores hjemmeside i dag (fredag, red.) og har booket en flybillet. Dette har primært været i eftermiddags- og aftentimerne,“ bekræfter Airnavia-driftschefen.

Foto: Driftschef Mathias Madsen (t.v.) og administrerende direktør Lars Christian Linde (t.h.) præsentererede Airnavia ved et pressemøde i Aalborg Lufthavn.