- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kjos stiller betingelser for Arlanda-base

Stockholm Arlanda kan blive omdrejningspunkt for Norwegians skandinaviske langdistanceekspansion. Men kun hvis Sverige kan levere på to områder, fastslår Norwegian-topchef Bjørn Kjos.

Norwegians topchef Bjørn Kjos var tidligere på ugen på charmetur til Stockholm for at møde den svenske næringsminister. Med i tasken havde Kjos løfter om måske at gøre Stockholm Arlanda-lufthavnen til knudepunkt for Norwegians fremtidige skandinaviske langdistanceoperation med ruter til Asien og Nordamerika.

Kjos vil dog ikke vælge Arlanda blot for svenskernes blå øjnes skyld. Mangemillionæren vil have noget til gengæld. Det skriver Svenska Dagbladet.

Henover Rusland
For det første skal der skaffes fri passage for Norwegians fly i russisk luftrum. Bjørn Kjos øjner fremtidsmuligheder på et kinesisk marked med en stadig større rejselysten middelklasse. Og den hurtigste flyrute fra Europa til Kina går over Rusland.

Norwegian har imidlertid i dag det problem, at selskabets fly ikke må flyve over Rusland. Derfor er Bangkok i Thailand også selskabets indtil videre eneste asiatiske destination. Hvis man skal længere nord på og ramme destinationer i Kina, så kræver det en tur henover Rusland.

Uden held
Blandt de tre skandinaviske hovedstadslufthavne ligger Stockholm Arlanda bedst for trafik til Asien og vil gøre det muligt for Norwegian at anvende sine nye Boeing 737MAX-fly på ruter til Kina. Arlanda er derfor oplagt som trafikknudepunkt.

Men hvis det skal blive til noget, så skal den svenske stat også hjælpe Norwegian med at skaffe en russisk overflyvningstilladelse. Ellers kan det være lige meget, lød beskeden fra Kjos.

Sverige, Norge og Danmark har i fællesskab gennem flere år forsøgt at forhandle nye trafikaftaler på plads med Rusland om flyvninger til og henover landet. Indtil videre uden held.

Større udvalg
For det andet skal der etableres en særlig amerikansk indrejsekontrol i Stockholm Arlanda, så rejsende til USA allerede i Arlanda kontrolleres og får lov at rejse ind i USA. På den måde skal passagererne ikke gennem indrejsekontrollen i USA.

For Norwegians vedkommende, så åbner det op for, at man kan flyve til mindre amerikanske lufthavne, som ikke har indrejsekontrol. På den måde bliver udvalget af lufthavne man kan vælge at flyve til meget større. Kjos lokker med mere end 20 mulige nye USA-ruter fra Arlanda.

Stockholm Arlanda blev allerede sidste år udvalgt af de amerikanske myndigheder til at få den særlige fremskudte indrejsekontrol. Men Kjos ser gerne at næringsministeren skubber på og sørger for at det etableres hurtigst muligt.