- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM-selskab skal vedligeholde SAS-fly

KLM UK Engineering skal fremover vedligeholde Boeing 737 og Airbus A320-fly fra SAS.

Norwich Airport i Storbritannien er hjemsted for KLM UK Engineering, der oprindeligt var en udløber af britiske Air UK. I dag er selskabet en anerkendt MRO-leverandør, der primært vedligeholder fly for selskaberne i Air France-KLM koncernen.

Der er også eksterne kunder, og en af disse er SAS, der netop har indgået en ny aftale om vedligeholdelse hos KLM UK Engineering i Edinburgh og Aberdeen. Der er tale om den såkaldte line maintenance, der omfatter rutinetjek og korte eftersyn.

“Vi vil supportere SAS med både Boeing 737 og Airbus A320 på vores eksisterende vedligeholdelsescentre i Edinburgh og Aberdeen. Det glæder os at kunne hjælpe SAS på disse stationer, og vI ser frem til at udvikle samarbejdet i de kommende år,” siger Ian Bartholomew, der er direktør for forretningsudvikling og salg hos KLM UK engineering.

SAS indgik i begyndelsen af året en vedligeholdelsesaftale med Magnetic MRO, der hører hjemme i Tallinn i Estland. Det er de nye Airbus A320neo i SAS-flåden, der fremover skal til eftersyn hos den estiske leverandør. Fra efteråret 2018 og frem til vinteren 2020 skal Magnetic MRO samlet gennemføre 23 store eftersyn på SAS-flyene.

Flere nordiske kunder
Det er ikke kun SAS, der har KLM UK Engineering som line maintenance-selskab. Finnair har også en tilsvarende aftale om vedligeholdelse af Airbus A320 og Embraer-fly, mens svenske BRA i 2017 indgik en aftale om større eftersyn af selskabets BAe 146/ARJ-flåde.

I 2008 blev KLM UK Engineering certificeret til Boeing 737, og i 2014 fulgte tilladelsen til at foretage vedligeholdelse af fly i Airbus A320-familien. Udover erfaring med Boeing 737 og Airbus A320 er KLM UK Engineering også certificeret til Embraer E170/190, BAe 146 & Avro RJ samt Fokker 70/100.

De store eftersyn foretages i Norwich, hvor selskabet har tre hangarer til rådighed. KLM UK Engineering har haft hovedkvarter i Norwich Airport i over 40 år, og selskabet beskæftiger i dag op imod 400 ansatte på vedligeholdelsescentre over hele Storbritannien.

Line-maintenance foretages udover Norwich, Aberdeen og Edinburgh også i Newcastle, Durham Tees Valley og London City Airport, ligesom der også ydes AOG-support (airline on ground service, red.) over hele Europa.

 

Relaterede artikler:

Nye SAS-fly skal til eftersyn i Estland