- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

KLM vil tilbyde fadøl i luften

Et samarbejde mellem KLM og bryggeriet Heineken betyder, at det hollandske flyselskab snart kan byde på et koldt glas fadøl i 10 kilometers højde.

Snart kan det være slut med en halvlunken dåseøl fra serveringvognen, når man sidder i et flysæde i 10 kilometers højde, og tørsten melder sig. Det hollandske flyselskab KLM har nemlig gennem et unikt samarbejde med bryggerikoncernen Heineken udviklet et fadsølsanlæg, der kan benyttes i passagerfly.

Løsningen skulle have haft premiere på et Boeing 747-400 fly den 2. juli på rutenummer KL735 fra Amsterdam til Curacao. Men foreløbigt er premieren udsat en måneds tid, da KLM stadig ikke har fået de nødvendige godkendelser, skriver det hollandske luftfartsmedie Luchtvaartnieuws.nl.

Grunden til at det hidtil ikke har været muligt at servere fadøl i luften skyldes, at teknologien ikke har været parat samtidig med, at det er relativt pladskrævende udstyr.

“At tappe øl oppe i luften er relativt vanskeligt, da øllet sprøjtes for hårdt ud af hanen på grund af trykket i beholderen med kulsyre. Heineken har derfor udviklet et nyt fustage-system, der styres af lufttryk i stedet for en kulsyreflaske. Det betyder, at øl kan tappes i højder op til 10 kilometer,” siger marketingchef Lennart Boorsma fra Heineken.

Afkølet før flyvningen
Systemet er blevet integreret i en serveringsvogn, der kan benyttes i flyets midtergang. Der var dog mange udfordringer undervejs, før løsningen var klar. Man skulle få plads til en fustage, et køling-system og en lufttryks-kompressor i serveringsvognen, og af pladsårsager var det nødvendigt at droppe kølingen.

Lufthansa serverede i 1970´erne øl fra fad på udvalgte flyvninger. (Foto: Lufthansa)

Lufthansa serverede i 1970´erne øl fra fad på udvalgte flyvninger. (Foto: Lufthansa)

Det betyder dog ikke, at der vil blive serveret lunkent øl om bord på KLM-flyene. Øllet bliver nedkølet før det bringes om bord i flyet, og opbevares så i en isoleret fustage, således at det kan holde sig køligt i op til otte timer. Øllet skal have en temperatur på under fem grader celcius, når det serveres, og de seneste tests, der er gennemført af Heineken viste, at temperaturen var 3,5 grader efter syv timers flyvning.

Samarbejdet mellem Heinken og KLM har andre dimensioner end det revolutionerende fadølsanlæg. I dag serveres der Heinken-øl om bord på KLM´s fly, og Heineken har også haft et tæt samarbejde med KLM om at udvikle den nye World Business Class-lounge i Schiphol-lufthavnen i Amsterdam. KLM forventer af introducere det nye fadølsanlæg på udvalgte flyvninger i løbet af en måneds tid.

KLM bliver ikke det første flyselskab til at servere fadøl. Det gjorde Lufthansa, Air Canada og Trans World Airlines på allerede i 1970´erne på udvalgte ruter, mens Swissair og Northwest Orient gjorde kunststykket efter i 1990´erne. Men der var tale om en mindre avanceret teknologi, end det KLM vil kunne præsentere inden længe.

 

Relaterede artikler:

Den komplette lounge