- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Konflikt og sympatistrejke er afværget indtil videre

Senere i denne uge var der varslet pilotstrejke i OHS, men parterne er nået frem til et forlig, og derfor er konflikten blevet afværget i hvert fald indtil, at FPUs medlemmer har stemt om den nye aftale.

Det ser ud til, at den strejke som Flyverbranchens Personale Union (FPU) havde varslet til at gå i gang den 1. juli afblæses, da der er blevet fundet en løsning ved forhandlingsbordet, hvor parterne er kommet frem til et forlig.

Konflikten var varslet på vegne af en række helikopterpiloter, der hver dag flyver medarbejdere mellem Esbjerg og energiselskabets TotalEnergies’ olie- og gasfelter i Nordsøen, da de ikke har været overenskomstdækket i halvandet år.

Piloterne var tidligere omfattet af en overenskomst fra FPU, men det sluttede, da en ny virksomhed overtog kontrakten på flyvningerne og efterfølgende frasolgte en del af forretningen, så piloterne i dag er ansat i virksomheden Offshore Helicopter Services Denmark (OHS), hvilket har vanskeliggjorde forhandlingerne om en ny aftale.

Skal stemme om forlig
FPU oplyser dog nu, at parterne er nået frem til et forlig, der potentielt kan sørge for, at piloterne kan fortsætte arbejdet, og konflikten ikke bliver til noget. Det kræver dog, at FPUs medlemmer i OHS stemmer for aftalen.

Konflikten er derfor udskudt, indtil medarbejderne har haft lejlighed til at stemme om forliget. Det fortæller Thilde Waast, som er formand for Flyvebranchens Personale Union, til Fagbladet Luftfart, der er FPUs medlemsblad.

”Vi mener, at vi har fundet et godt resultat. Nu skal vi afholde medlemsmøde, og medlemmerne skal beslutte sig for, om de kan se sig selv i aftalen.”

Varslede sympatistrejke
Undervejs i forløbet har omfanget af den potentielle konflikt grebet om sig. Det skete, da en række AFIS-operatører meldte ud, at de ville sympatistrejke med piloterne, såfremt arbejdsnedlæggelsen skulle blive til noget.

AFIS-operatører arbejder i landets lufthavne og på flyvepladser, og deres opgaver består blandt andet i at informere piloter om vind og vejr, de aktuelle baneforhold i lufthavnen samt eventuel anden flytrafik i området.

Afventer medlemmerne
Årsagen til, at de 19 helikopterpiloter endte med at flyve uden overenskomst er, at de tidligere var ansat hos selskabet NHV, der forestod transporten af medarbejderne til olie- og gasfelterne under en overenskomst med FPU. I 2020 vandt virksomheden Babcock kontrakten på at foretage flyvningerne fremover.

Fagforeningen tog derfor kontakt til Babcock med henblik på at få forhandlet en overenskomst på plads, men inden den proces gik i gang, solgte virksomheden olie- og gasforretningen til det canadiske helikopterfirma CHC, hvilket – ifølge FPU – forsinkede forhandlingerne.

Siden har FPU derudover også ment, at forhandlingerne til en vis grad stod i stampe, og derfor valgte fagforeningen at sende et konfliktvarsel til selskabet den 1. april i år, og konflikten ville være gået i gang i slutningen af denne uge. Det tyder dog på, at den situation bliver helt afværget, udtaler Thilde Waast.

“Meget peger på, at ruterne mellem Esbjerg og Nordøens oliefelter igen kommer på overenskomst. Det sidste, der kræves nu, er, at vores medlemmer bakker op om aftalen i en afstemning, der sættes i gang i dag. Jeg er glad for, at FPU og selskabet fandt frem til en mulig løsning. Nu afventer vi medlemmerne.”

 

Relaterede artikler:

Metal Luftfart snupper Maersk Air Cargo foran FPU

Piloter varsler konflikt

Ny kontrakt til helikopteroperatør i Esbjerg