- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Kritik af massiv Norwegian-forsinkelse

Kritikken regner ned over Norwegian, efter at en flyvning fra Los Angeles til London blev forsinket med 41 timer. Flyselskabet kunne ikke skaffe hotelværelser, så mange passagerer måtte sove i lufthavnen.

Norwegian har tilsyneladende stadig tekniske problemer med selskabet syv Dreamliner-fly. Det blev godt og grundigt understreget, da næsten 300 passagerer i sidste uge blev forsinket på en flyvning fra Los Angeles til London.

Flyvningen skulle ifølge tidtabellen finde sted onsdag den 23. juli kl. 20.30 lokal tid fra Los Angeles International Airport med ankomst i den britiske hovedstadslufthavn den følgende dag kl. 15.00 lokal tid.

Men tekniske problemer betød, at Norwegian ad flere omgange måtte udskyde flyvningen, som i stedet blev berammet den efterfølgende dag kl. 20.00. Herefter fulgte igen flere udsættelser, hvor flyselskabet forklarede, at tekniske vanskeligheder var årsagen til de fortsatte forsinkelser. Til sidst kom der en forklaring om, at besætningen var gået ud af tid, hvorefter afgangen blev fastlagt til fredag kl. 12.30 med ankomst i London-Gatwick lørdag morgen kl. 07.00.

Flyet blev yderligere forsinket, og kunne først kl. 08.05 lørdag morgen sætte landingshjulene på hovedbanen i Gatwick Airport og derefter rulle til gate i lufthavnens South Terminal.

Ingen ledige hotelværelser
En forsinkelse på over 40 timer var ikke noget, der faldt i god jord blandt de flere end 200 passagerer. Enkelte blandt de rejsende kontaktede, som det er vanligt, det norske medie VG.no, der kunne berette om passagerer, der enten var vanvittigt ophidsede eller andre, der blot lå trætte på gulvet og forsøgte at sove.

“Norwegian har ikke formået at skaffe mad til os, og der er ingenting at spise eller drikke her, forbi dele af lufthavnen er lukket på grund af ombygningsarbejde. Vi har også fået oplyst, at de ikke kunne skaffe hotelværelser til os alle, og vi har i stedet fået 175 dollar til at booke et værelse, men alle hoteller i området er udsolgte. Flere end 100 mennesker måtte sove i lufthavnen,“ forklarede 44-årige Arnfinn Sola, der er på rejse med sine to børn på 17 og 12 år.

Norwegian mener, at den vanskelige hotelsituation hænger sammen med, at præsident Obama er på besøg i området.

“Vi prøvede at skaffe hotelværelser til dem, men det lykkedes ikke, da alle hoteller var udsolgte. Vi gav information om, at de selv kunne finde hotel, da det ofte kan være lettere at finde ledige værelser for minde grupper, men det har været meget vanskeligt,“ siger Norwegians svenske informationschef Charlotte Holmberg Jacobsson til VG.no.

Samtidig erkender flyselskabet, at det ikke er acceptabelt med så store forsinkelser.

“Det er desværre ikke første gang. Vi er også ærgerlige over, at der fortsat er tekniske problemer på vores Dreamliner-fly. Når man har købt fabriksnye fly, må man forvente en højere driftsstabilitet. Dette er ikke godt, og vi forstår virkelig passagerernes frustration.