- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kunder bestemmer ny Eurowings-destination

Eurowings giver sine kunder en unik mulighed for at stemme på en ny destination, der skal indgå i flyselskabets sommerprogram i 2018.

Som det første i verden inddrager det regionale tyske lavprisflyselskab Eurowings kunderne i beslutningen om at vælge en ny destination. Og det bliver ene og alene kunderne, der skal træffe afgørelsen via en afstemning.

Det er en form for ruteudviklingsstrategi helt uden fortilfælde, så det skal blive interessant at se, hvordan Eurowings’ kunder tager imod det tiltag.

Lufthansa-datterselskabet lancerede afstemningen onsdag i sidste uge under navnet ”You vote, we fly”, og kunderne har fået 10 forskellige europæiske destinationer at vælge imellem. Alle sammen kortdistanceruter.

”Vores kunder skal bestemme, hvor vi skal flyve til. Intet andet flyselskab har nogensinde gjort det,” siger Oliver Wagner, der er administrerende direktør for Eurowings, ifølge Air Transport World.

Rent praktisk foregår afstemningen via hjemmesiden vote-and-fly.com, hvor Eurowings lister 10 forskellige europæiske destinationer op. Der er en lille video med inspirerende billeder tilknyttet hver by, ligesom man kan se destinationens geografiske placering via Google Maps. Sidst, men ikke mindst, er der et felt med ordlyden ’Vote Now!’, hvor man kan klikke én gang.

De 10 destinationer, man kan vælge imellem, er Belfast (Nordirland), Bergen (Norge), Biarritz (Frankrig), Brac (Kroatien), Castellón (Spanien), Mostar (Bosnien-Herzegovina), Podgorica (Montenegro), Shannon (Irland) samt Trapani og Trieste (Italien).

Italiensk destination i førerposition
Først er der en indledende afstemningsrunde, hvorefter tre destinationer vil komme på en nominerlingsliste. Den destination med flest stemmer – og dermed vinder af afstemningen – vil blive afsløret i forbindelse med en live-transmission på Facebook (tidspunkt endnu ukendt, red.). Destinationen vil herefter indgå i Eurowings’ sommertrafikprogram i 2018.

Når man har stemt på én af de 10 destinationer på hjemmesiden, kommer den foreløbige stemmefordeling i procent til syne. I hvert fald indtil videre. Top 3 består foreløbig af Trapani (29,6 procent), Mostar (28,5 procent) og Castellón (10,6 procent). Den eneste skandinaviske destination på listen, Bergen, er på sjettepladsen med hidtil 4,2 procent af stemmerne.

Eurowings forsøger at engagere sine kunder til at stemme, så der trækkes lod om 50 gange to billetter til den destination, der bliver valgt.

”Selv det største rutenetværk efterlader noget at ønske, og hvem, hvis ikke vores kunder, ved bedst, hvilken destination Eurowings burde få som den næste,” lyder det fra flyselskabet.

Køln-Bonn-lufthavnen i Tyskland er hovedbase for Eurowings, der flyver til mere end 160 destinationer i Europa – herunder også ruter til langdistancedestinationer i Caribien, Fjernøsten og USA. Lavprisflyselskabet opererer med fly af Airbus-modellerne A330, A320 og A319, og det forventes, at det samlede antal fly i 2018 vil nå 180.

 

Relaterede artikler:

Eurowings vil have flere langdistancefly

Eurowings åbner 32 nye ruter fra München Lufthavn

’Birdstrike’ bragte Eurowings-fly i vanskeligheder

Eurowings til Sydafrika før Norwegian

Eurowings fortsætter storoffensiv