- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kvindelig Ryanair-kaptajn forrest i arbejdskamp

Det er normalt ikke karrierefremmende at tale Ryanairs ledelse imod. Men det har en kvindelig pilot nu gjort i et brev direkte til topchef Michael O'Leary.

Opdateret kl. 11.07 med kommentar fra Ryanair nederst.

Den kvindelige irske Ryanair-kaptajn Imelda Comer er blevet et uformelt omdrejningspunkt for Ryanair-piloternes igangværende oprør mod ledelsen og arbejdsforholdene i Europas største flyselskab. Piloterne har løst organiseret sig i European Employee Representative Council (EERC), men uden en egentlig talsmand og en formel bestyrelse.

Tidligere har Ryanair-piloter ikke turde stille sig offentligt frem med kritik af forholdene i selskabet – da det ikke just er karrierefremmende. Men det tør Imelda Comer.

Derfor er hun nu blevet en form for bannerfører for oprøret efter at hun i midten af oktober sendte et direkte brev til Ryanairs åbenmundede topchef Michael O’Leary.

Comer, der har været ansat i Ryanair i 10 år, gjorde O’Leary opmærksom på, at Ryanair – efter Comers mening – ikke lytter til piloterne og deres måde at interagere med medarbejderne er helt anderledes end den måde tingene foregår hos konkurrenterne.

Forkert fremgangsmåde
Balladen i Ryanair opstod, da selskabet fik en akut mangel på piloter til at bemande sine cockpit. En stor gruppe piloter skulle nemlig have afviklet deres ferie langt hurtigere end først planlagt. Derfor stod Ryanair overfor at måtte aflyse tusindvis af flyvninger, hvis ikke de kunne få piloterne til at droppe deres ferie. Ryanair tilbød piloter store beløb for at gå på arbejde i stedet for at feriere. Men det var ifølge Comer en helt forkert fremgangsmåde.

Hovedparten af piloterne ønskede da heller ikke at tage imod Ryanairs tilbud. Og derfor har selskabet været nødt til at aflyse tusindvis af flyvninger.

Comer tilbød i brevet sig som et bindeled mellem piloterne og Ryanair-ledelsen. Noget som både kolleger og det uformelle medarbejderforum har opfordret hende til.

”Jeg er blevet opfordret af mine kolleger, både inden for og uden for vores midlertidige EERC-gruppe, til at formidle denne kontakt til dig,” skriver Imelda Comer i brevet til Michael O’Leary.

Hun foreslår derfor at piloternes medarbejderforum og Ryanair-ledelsen sætter sig til forhandlingsbordet med hende ved bordenden som mægler.

O´Leary har ikke svaret Comer direkte, men har i stedet hånet hende i medierne. Det har dog ikke slået Comer ud. Hun har i stedet sendt et nyt brev afsted til Michael O’Leary og den øvrige topledelse i Ryanair.

Forlader snart Ryanair
Når Imelda Comer tør bryde tavsheden og stille sig frem og sige ledelsen midt imod, så skyldes det blandt andet at hun snart forlader Ryanair til fordel for et kaptajnsjob i et andet flyselskab. Men inden hendes sidste arbejdsdag i et Ryanair-cockpit vil hun gerne gøre noget for sine kollegers fremtidige arbejdsvilkår.

”Jeg forlader Ryanair i den nærmeste fremtid. Jeg er sikker på, at selskabet vil forsøge at gøre et stort problem ud af det. Men jeg er ikke rejst endnu. Mens jeg er her, er jeg parat til at tjene dig for at udvikle et retfærdigt repræsentationssystem, som vil tjene vores kollektive interesser. Som konkurrerende flyselskaber har erfaret når de behandles ordentligt, så vil vi også tjene virksomhedens bedste interesser. Det er bare en skam, at ledelsen ikke synes at kunne se det,” skriver Imelda Comer i en redegørelse til sine kolleger.

Imelda Comer fortsætter:

”Jeg er ikke tilfreds med den måde, hvorpå piloter i Ryanair er blevet behandlet eller bliver behandlet. Inden jeg forlader et firma, som jeg engang var stolt af at være ansat i og et arbejde jeg elsker, så vil jeg gerne bidrage på enhver måde til vores kollektive bestræbelser for at sikre en bedre fremtid for piloter i Ryanair. Det er ikke bitterhed, det er optimisme. Optimismen kommer fra at se piloter på alle niveauer tage lederskab og i sidste ende få kontrol over vores egen repræsentation.”

I en skriftlig kommentar til CHECK-IN.dk skriver Ryanair:

”Dette brev fra den såkaldte “EERC” er helt uhensigtsmæssigt og er blevet underskrevet af en contractor pilot, der allerede har sagt op og forlader Ryanair d. 31. oktober, da hun har bekræftet, at hun flytter til Asien. Ryanair ønsker frk. Comer held og lykke med sin planlagte flytning til Asien.”

 

Relaterede artikler:

Første offer i Ryanair-krisen

Ryanair-pilot: Vi er ikke interesseret i penge

Ryanair aflyser yderligere 18.000 flyvninger