En del af de norske SAS-piloter er endnu ikke kommet til enighed med SAS-ledelsen om en ny overenskomst. Det har de seneste dage kostet over 20 aflyste langdistanceafgange, hvilket har berørt op imod 4.000 passagerer.
Forhandlingerne mellem SAS-ledelsen og Norske SAS-flygeres Forening brød sammen torsdag den 21. maj, og det har ført til en række aflysninger på SAS´ langdistanceruter.
Den 21. maj måtte SAS opgive at gennemføre tre returflyvninger fra København til henholdsvis Chicago, Shanghai og San Francisco. Dagen efter gik det ud over en rundtur fra København til San Francisco, mens det i lørdag var endnu en rundtur til Shanghai, der ikke kunne gennemføres på grund af pilotstrejken.
Helt galt var det pinsedag den 24. maj, hvor fire rundture svarende til otte flyvninger blev aflyst på SAS-langruterne. Her var det passagererne fra København til San Francisco, Chicago og Shanghai, der blev forstyrret, mens rejsende fra Oslo måtte opgive at komme med på returflyvning til New York-Newark.
Næsten 30 aflysninger i maj
I går var der blot en langruteaflysning. Det var SK983/984 fra København til Tokyo og retur, der blev berørt.
Samlet er i alt 20 langdistanceflyvninger blevet aflyst siden konfliktens start, hvilket har berørt op imod 4.000 passagerer.
SAS oplyser, at alle passagerer er blevet ombooket til andre SAS-afgange eller andre selskaber.
Strejken, der berører langdistanceruterne, kommer på et særligt ubelejligt tidspunkt for SAS. I maj måned har der allerede været en række aflysninger på langruterne som følge af tekniske problemer med langdistanceflyene, Aflysningerne har været følgende:
17MAJ SK945/SK946 Stockholm-Chicago-Stockholm
12MAJ SK983 Tokyo-København
13MAJ SK984/SK983 København-Tokyo-København
11MAJ SK943/SK944 København-Chicago-København
04MAJ SK935/SK936 København-San Francisco-København
Samlet har SAS indtil videre aflyst 29 langdistanceflyvninger i maj måned.
Foto: Morten Lund Madsen