- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lange udsigter til at 737 MAX flyver i Europa igen

De europæiske luftfartsmyndigheder vil selv godkende Boeings kommende softwareopgradering til 737 MAX. Det er usædvanligt, for normalt stoler man på den amerikanske godkendelse.

En bilateral aftale om flysikkerhed mellem USA og Europa betyder, at det europæiske sikkerhedsagentur for luftfart (EASA) under normale omstændigheder blot følger trop, når den amerikanske søsterorganisation (FAA) udstikker nye retningslinjer eller certificerer en ny flytype.

Men det kommer ikke til at ske, når Boeing har fået sin kommende softwareopgradering til 737 MAX godkendt af FAA.

Det slog EASA’s direktør, Patrick Ky, forleden fast under en høring i Europa-Parlamentet arrangeret af Transport- og Turismeudvalget. Han lovede direkte udvalget, at EASA denne gang ikke udelukkende vil stole på de vurderinger, som FAA foretager.

Begrænser dobbeltarbejde
Den bilaterale luftfartssikkerhedsaftale (BASA) mellem de to agenturer betyder, at en certificering udstedt af den ene myndighed normalt bliver valideret af den anden med begrænset yderligere arbejde som for eksempel kontrol af oplysningerne og en kort test af flyet. Formålet er at begrænse dobbeltarbejde og forenkle certificeringsprocesserne.

Det skete også med Boeing 737 MAX. EASA validerede FAA’s oprindelige certificering, ligesom man sagde god for de opdateringer, som Boeing foretog – og som FAA godkendte – efter Lion Air-styrtet i efteråret.

Men det kommer ikke til at ske igen for Boeing 737 MAX.

Negative tilbagemeldinger
Både Ethiopian Air-styrtet og negative tilbagemeldinger fra europæiske flyselskaber og luftfartsmyndigheder i flere europæiske lande betyder, at EASA nu har ekstra fokus på MAX-flyene.

Tilbagemeldingerne til EASA gik på, at flyselskaberne fandt det udfordrende at simulere problemet med MCAS-systemet i et operationelt miljø, så det var svært at se, hvordan en besætning ville reagere under en flyvning, hvis problemet opstod.

EASA vil sørge for, at den kommende softwareopgradering ledsages af den nødvendige efteruddannelse af piloterne. Hvad angår selve softwaren, vil EASA ifølge Patrick Ky gå dybt ind i selve designet. Man vil undersøge, hvordan softwaren styrer de fysiske systemer på flyet, og man vil granske brugergrænsefladen nøje, før en ny validering finder sted.

”EASA vil ikke tillade, at 737 MAX flyver igen, indtil alle spørgsmål er blevet besvaret, uanset hvad FAA gør,” siger Patrick Ky.

Relaterede links

737 MAX certificering undersøges

Sorte bokse viser ligheder i to MAX-ulykker

Donald Trump har groundet Boeing 737 MAX-flyene