SmartLynx Airlines, der tidligere har fløjet for SAS og Norwegian, har opgivet at gennemføre den rekonstruktion, der blev anmeldt i slutningen af oktober kort tid efter, at selskabet var købt ud af Avia Solutions Group.
SAS var i sommertrafikprogrammet 2023 tvunget til at wetlease ni Airbus A320-fly fra lettiske SmartLynx, og Norwegian har også tidligere brugt selskabet i stor stil, når man manglede egen flykapacitet.
Nu er det imidlertid slut for SmartLynx. Det fremgår af en meddelelse fra selskabet, der er blevet sendt til udvalgte medier.
Forløbet op til krakket virker en smule besynderlig, idet Avia Solutions Group den 22. oktober meddelte, at man havde solgt det lettiske selskab til den eksisterende ledelse og en hollandsk kapitalfond ved navn Stichting Break Point Distressed Assets Management. Den hollandsk kapitalfond fik en ejerandel på 90 procent, mens de to direktører i SmartLynx hver fik en ejerandel på fem procent.
Blot en uge senere – den 28. oktober – ansøgte SmartLynx Airlines om rekonstruktion ved en domstol i Riga, og dommeren gav selskabet en frist til 28. februar 2026 med at strikke en redningsplan sammen.
Ikke muligt at fortsætte driften
Ifølge det lettiske medie LSM har de nye ejere indset, at det ikke vil være muligt at komme i mål med redningsplanen trods det faktum, at de væsentligste kreditorer netop er Avia Solutions Group, der netop har solgt det lettiske flyselskab samtidig med, at man har konsolideret de estiske og maltesiske selskaber der skal videreføres i koncernen under et nyt fælles brand.
SmartLynx CEO, Edvinas Demenius, forklarer i en erklæring, at “beslutningen er truffet efter en nøje evaluering af alle mulige scenarier for videre drift. Desværre er det under de nuværende omstændigheder blevet konkluderet, at det ikke længere er muligt at fortsætte virksomhedens drift.”
Det betyder, at de mange ansatte nu står uden job, og de har ikke fået løn i hverken oktober eller november. Til gengæld fik de mandag besked på at aflevere uniformer, ID-kort og andre ejendele udleveret af flyselskabet. Det fremgår af informationer fra de ansatte på sociale medier.
Ifølge webstedet Blacklist Aero har Smart Lynx Airlines en samlet gæld på 238 millioner euro, eller hvad der svarer til næsten 1,8 milliarder kroner. Blandt 781 individuelle kreditorer har selskaberne i Avia Solutions Group 174,4 millioner euro (1,3 milliarder kroner) til gode, mens de øvrige kreditorer har 64 millioner euro (480 millioner kroner), som er udestående.
Fem ejere gennem 33 år
SmartLynx Airlines blev oprindeligt etableret i 1992 som LatCharter og havde første fly på vingerne året efter.
I 2005 købte Icelandair-selskabet Loftleidir 55 procent af aktierne i LatCharter og senere hele selskabet, hvorefter det i 2008 skiftede navn til SmartLynx Airlines.
En hollandsk kapitalfond, Tripod Investment Management, købte SmartLynx af islændingene i 2016, og tre år senere blev det solgt videre til Avia Solutions Group.
Da Avia Solutions Group solgte selskabet til ledelsen i oktober i år, bestod flåden af otte Airbus A320-200 og fire Airbus A321-200, i alt 12 fly. Samtidig var der beskæftiget omkring 600 ansatte.
Relaterede artikler:
Efter salg af SmartLynx: Selskabet i rekonstruktion