- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

LO-boss klar til at opgive dansk luftfart

Hvis ikke det kan ske med ordentlige arbejdsvilkår, så bør Danmark opgive at have en luftfartsindustri, lyder det fra LO's afgående formand.

Man skal ikke tage det for givet, at Danmark også i fremtiden har en luftfartsbranche. I hvert fald ikke hvis det står til LO’s formand, Harald Børsting. For fagbevægelsen vil ikke gå på kompromis med kravene til danske løn- og arbejdsvilkår.

Hvis det betyder, at de danske luftfartsselskaber er nødt til at udflage til andre lande for at være konkurrencedygtige, så er det sådan det må være, mener LO-formanden.

”Nogle industrier kan ikke drives så effektivt, at det kan betale sig at have produktion i Danmark, og så må de flytte. Måske er luftfartsindustrien en af dem. Ikke at vi mener, at der behøves være nogen modsætning mellem billige flybilletter og overenskomst. Men hvis man ikke kan drive konkurrencedygtig luftfartsvirksomhed under danske vilkår i Danmark, så må man flytte sin virksomhed ud aflandet,” fastslår Harald Børsting i et interview i Mandag Morgen.

Ikke anderledes end andre
Harald Børsting sammenligner luftfartsbranchen med tekstilindustrien og værftsindustrien. Begge brancher, som i stor stil har flyttet produktion til udlandet. Som LO-formanden ser det, så er luftfartsbranchen ikke anderledes end andre brancher.

Flybranchen adskiller sig ikke fra alle mulige andre brancher. Hvis man ikke kan skabe en tilstrækkelig stærk forretning til at betale de lønninger, der er nødvendige for at leve i det danske samfund, så må man finde et andet sted at drive sin forretningfra,” siger Harald Børsting, der stopper som LO-formand til efteråret efter otte år på posten.

Han vil ikke lade Ryanair åbne sin base i Københavns Lufthavn i næste uge, hvis ikke der inden for kort tid bliver tegnet en overenskomst med en dansk fagforening for de 30 Ryanair-ansatte, som forventes stationeret på basen i starten sammen med et fly.

Underminerer danske vilkår
Det betyder ikke noget for Harald Børsting, om Ryanair lukker basen igen eller lader fly fra andre baser betjene ruterne til og fra København, så antallet af arbejdspladser, der skabes i Københavns Lufthavn, bliver mindre end man regnede med.

”Princippet er vigtigere. Vi må ikke acceptere, at et selskab underminerer danske vilkår. Og det bliver meget begrænset, hvor mange arbejdspladser Danmark mister, for der vil stadig være et marked for at flyve med danskere og flyve folk tilDanmark,” fastslår LO-formanden.