- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

IAG afgiver stor MAX-ordre

To flytyper fra Boeing skal benyttes til at opgradere flåden hos IAG, der har afgivet en håndfast ordre på indtil videre 50 fly, men koncernen har samtidig reserveret retten til at købe yderligere 100.

Der er blevet sat et foreløbigt punktum for en proces, der allerede startede ved Paris Air Show i 2019. Dengang forlød det, at den store luftfartskoncern International Airlines Group (IAG) var interesseret i at investere i en række 737 MAX-fly fra Boeing.

IAG, der blev etableret i 2011, ejer i dag blandt andet flyselskaberne British Airways, de spanske selskaber Iberia, Iberia Express og Vueling samt Aer Lingus fra Irland. Derudover har koncernen også stiftet eget fragtselskab, der kaldes IAG Cargo.

Nu har koncernen indgået en aftale med den amerikanske flyproducent Boeing, som betyder, at IAG vil få leveret 50 eksemplarer af Boeings 737 MAX-flytype. Det vil drejer sig om en blanding mellem modellerne 737 MAX 8-200 samt 737 MAX 10. Derudover har IAG også sikret sig mulighed for at udvide ordren med yderligere 100 fly, såfremt det skulle blive nødvendigt.

Sænker driftsomkostninger og udledninger
Ifølge Boeing får IAG mulighed for at indrette 737 MAX 8-200-flyene med en sådan konfiguration, at luftfartskoncernen får plads til op mod 200 sæder på hvert fly, mens hvert af 737 MAX 10’erne har plads til op til 230 passagerer i en konfiguration med en enkelt kabineklasse.

“Med valget af 737 MAX 8-200 samt det større 737 MAX 10-fly har IAG investeret i en både bæredygtig samt indbringende fremtid, da begge varianter vil sænke driftsomkostningerne og CO2-udledningerne væsentligt,” udtaler koncernchef Stan Deal fra Boeings afdeling for Commercial Airplanes.

”Vi er glade for, at IAG med dagens aftale på op til 150 fly tilføjer 737-flyene til deres kortdistanceflåde. Det afspejler vores dedikation til at hjælpe koncernen med den fortsatte genopretning samt med at opnå endnu større vækst i fremtiden ved hjælp af Boeings fly.”

Brændstofeffektiviteten tæller
Boeing oplyser, at 737 MAX-flyene benytter CFM International LEAP-1B-motorer, avancerede winglets samt andre teknologier, der har til sigte at gøre flyene så effektive som muligt. Ifølge flyproducenten er disse to 737-typer i gennemsnit 14 procent mere brændstoføkonomiske end de mest effektive 737NG-fly (Next Generation, red.).

Netop brændstofeffektiviteten har været en af de udslagsgivende faktorer, da IAG skulle vælge nye flytyper til den del af flåden, der benyttes til kortere flyvninger. Det fortæller koncernchef Luis Gallego fra IAG.

“Tilføjelsen af disse nye Boeing 737-fly er en vigtig brik i vores fornyelse af kortdistanceflåden. Disse helt nye fly er mere brændstofeffektive end dem, som de skal erstatte, og det stemmer overens med vores ambition om at reducere vore CO2-udledning frem mod 2050.”

 

Relaterede artikler:

IAG i nyt forsøg på at sikre sig en bid af Air Europa

IAG ønsker MAX-fly et år før tiden

Paris Air Show dag 2: Boeing kom tilbage på banen